BENSINSALG: Nestleder i Ap, Trond Giske. Foto: NTB Scanpix
BENSINSALG: Nestleder i Ap, Trond Giske. Foto: NTB ScanpixVis mer

Arbeiderpartiet foreslår distriktsrabatt på bensin og diesel:

Drivstoffpopulisme

Da vet du at det er valgkamp i distriktspolitikkens år, 2017.

Meninger

En rekke lokallag i Arbeiderpartiet foreslår, med støtte fra nestleder Trond Giske, å utrede rabatt på bensin og diesel i distriktene.

Da vet du at det er valgkamp i distriktspolitikkens år, 2017.

Trond Giske forsvarer seg på NRKs «Politisk kvarter» med at rabattforslaget ble spilt inn av fylkeslagene i høst, lenge før Senterpartiet startet sitt byks på målingene. Men pussig nok er det først nå forslaget løftes opp og fram, ikke overraskende til bifall fra Senterpartiet og KrF.

Dette er å gå baklengs inn i framtida. I takt med elektrifiseringen er drivstofforbruket fra den norske bilparken på vei ned. Det er denne utviklingen politikken må legge til rette for. Utslippene fra veisektoren er blant de aller største CO2-synderne i Norge. Transportsektoren inngår i såkalt ikke-kvotepliktig sektor, hvor vi har forpliktet oss til å kutte utslippene med 40 prosent innen 2030. Norge har satt i verk er rekke tiltak for å nå dette målet, der elbil-fordelene er blant de viktigste. Stortinget har også vedtatt at det ikke skal selges annet enn nullutslippsbiler i 2025. Altså om åtte år. Å innføre rabatt på bensin og diesel i mellomtida henger rett og slett ikke ihop, det er en logisk kortslutning.

Den samme Giske beroliger kritikerne med at partiet først vil utrede saken. Det skulle selvsagt bare mangle. Transportøkonomisk institutt (TØI) har likevel gitt en løypemelding. De mener ordningen vil være uheldig, også fordi det vil kunne føre til handelslekkasjer. Bilister vil kjøre omveier for å fylle der det er rimeligst. Og hvor skal grensene settes? Skal byene i distriktene få vanlig pris, eller er de også å regne som distrikt? Hvis forslaget er ment å fri til distriktsvelgerne, bør de ha tunga rett i munnen før de avlegger sin stemme.

Manglende kollektivtilbud trekkes fram som argument for å sponse fossilt drivstoff i distrikene. Bedre infrastruktur for lading av el-biler er en langt viktigere investering, slik at det blir enklere å bruke el-biler i distriktene. Der mangler det både penger og planer for å nå utslippsmålene. Elbiler vil snart bli langt mer anvendelige, og langt fra noen luksusvare. Om ikke lenge vil flere biler med lang rekkevidde, i rimeligere prisklasser enn Teslaen, bli tilgjengelig på markedet.

Forslaget skal opp på Arbeiderpartiets landsmøte, som starter i morgen. Vi håper fornuften partiet gravlegger saken.