Drømmeaktig

En foreløpig topp i Madonnas bokserie for barn.

BOK: Som barnebokkunstner går Madonna motsatt vei i forhold til mange av sine kolleger. Hun eksperimenterer ikke med formen, men støtter seg på tradisjon og godt etablerte fortellermåter.

Framfor å stikke seg fram i barnebokbiblioteket virker det heller som hun forsøker å skrive seg litt forsiktig inn i det, inspirert både av folkeeventyr og kunsteventyr.

Fargerikt

I «Yakov og de syv tyvene», den tredje utgivelsen fra hennes hånd, fungerer dette godt. Det oppleves ikke banalt, slik de to første bøkene har hatt en tendens til.

Madonna får svært god hjelp av eventyrillustratøren Gennadij Spirin. Hans fargerike, figurative og rikt oppbygde illustrasjoner forsterker den tradisjonelle tilnærmingen i Madonnas bokprosjekt. Spirin er brukt i mange billedbokutgivelser som er kommet til Norge de siste åra. Han står for en illustrasjonskunst som pirrer fantasien og setter sinnet i eventyrmodus. Selv om motivene er detaljerte og nokså realistiske, blir det en drømmeaktig og fabulerende helhet i komposisjonene. Et østlig-inspirert billedspråk som kan gi assosiasjoner til ikonkunst, skaper en historisk, men samtidig tidløs identitet.

Moral

Dette er bokkunst av høy klasse, ei bok som barn i dag gjerne gir videre til sine barn.

«Yakov og de syv tyvene» har en tydelig moral, men moralismen unngås ved at det er de tradisjonelle nedvurderingene av tjuvers og kjeltringers moralske kvaliteter som blir overskredet.

Bare ved å appellere til de nederste på rangstigens medmenneskelighet og fromhet klarer den kloke mannen å hjelpe den syke gutten i fortellingen.

Madonna forteller enkelt og upretensiøst, med en levende språklig rytme.

STIGENDE FORMKURVE: Madonnas barnebok nummer tre er inspirert av tradisjonelle eventyr, og er hennes beste til nå.