Drømmelæreren er først og fremst snill

Å være en drømmelærer handler både om å være faglig dyktig og å ha en væremåte som fremmer trivsel og lærelyst blant elevene.

MERKER INTERESSEN: «En elev på åttende trinn sa: «jeg blir glad når læreren viser at han/hun vet hva jeg liker å holde på med». Flere elever sa at skolen ble mer morsom når læreren knytter sammen skole og deres fritidsinteresser, for eksempel når noe skal forklares faglig,» skriver kronikkforfatterne, som har gjort undersøkelser blant elever i flere klassetrinn og på flere skoler. Illustrasjonsfoto: Nina Hansen
MERKER INTERESSEN: «En elev på åttende trinn sa: «jeg blir glad når læreren viser at han/hun vet hva jeg liker å holde på med». Flere elever sa at skolen ble mer morsom når læreren knytter sammen skole og deres fritidsinteresser, for eksempel når noe skal forklares faglig,» skriver kronikkforfatterne, som har gjort undersøkelser blant elever i flere klassetrinn og på flere skoler. Illustrasjonsfoto: Nina Hansen Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I sin nyttårstale brukte statsministeren begrepet «drømmelærer» for å vise hvor viktig læreren er for elevenes læring og trivsel i skolen. Det er svært positivt at det rettes søkelys mot lærernes store betydning. En god lærer kan gjøre hele forskjellen for barn og unge, både når det gjelder læring og psykisk helse. Men hvem er drømmelæreren og hvordan bidra til flere drømmelærere?

Ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, NTNU har vi ved flere anledninger brukt ordet «drømmelærer» for å forsøke å få en forståelse av elevenes egen opplevelse av sitt forhold til lærerne. Vi har blant annet intervjuet elever på 3., 6. og 8. trinn ved ulike skoler i forbindelse med et samarbeidsprosjekt med Trondheim kommune der lærer-elev-relasjonen er i fokus. Ett av spørsmålene var nettopp: hvordan er drømmelæreren?

Elever i ulike aldersgrupper og ved ulike skoler var overraskende enige om hvordan «drømmelæreren» er.

Det ordet som oftest ble brukt for å beskrive drømmelæreren, var «snill». De yngste elevene sa at det å være snill betyr at læreren får dem til å føle seg trygge. De eldste elevene var opptatt av at snillhet betyr at lærere får dem til å føle seg mindre «stresset» og at læreren har en væremåte som gjør at de tør å være mer aktive i timene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer