Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Drømmeland

Leken romanse mellom drøm og virkelighet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

FILM: Den talentfulle rockvideo- og reklamefilmmakeren Michel Gondry leker seg igjen i grenselandet mellom drøm og virkelighet, søvn og bevissthet. Han er mannen bak både Björks og Diet Cokes visuelle uttrykk, og han har nå for alvor viet seg det store filmformatet.Skjønt, alvor? Gondrys to første langfilmer, «Human Nature» og «Evig solskinn i et plettfritt sinn», hadde den amerikanske manusforfatteren Charlie Kaufman på laget. Denne gangen er manuset Gondrys eget, og det trekker filmen i en enda mer surrealistisk retning. Den stramheten som Kaufman klarer å holde trass i en labyrintisk fortellerstil, savnes delvis her.«Vitenskap om drømmer» er mer rotete enn magisk, mer hjemmesnekret barne-tv enn medrivende tankeflukt, til tross for kreative animasjoner og perspektivforskyvninger. Skuespillerne gjør imidlertid en helhjertet innsats for å balansere det komiske mot det romantiske.Gael García Bernal spiller Stephane, en ung fransk-meksikansk kunstner som overtales av sin franske mor (Miou-Miou) til å komme hjem til Paris hvor en kreativ jobb i en kalendertrykkeri venter. Jobben er imidlertid mindre utfordrende enn Stephanes hyperaktive drømmetilværelse, der han har sitt eget tv-show med gjester og musikk hver natt.Stephanes liv og fantasier får ytterlige noen omdreininger når han møter sin nye nabo, Stephanie (Charlotte Gainsbourg), en slags kunstnerisk tvillingsjel som utløser nye visjoner og følelser hos ham. Det hele er lekent og skrått utlagt for publikum med sans for et ukonvensjonelt filmspråk.