Drømmen om den perfekte maskinen

Vil Steve Jobs sette eple-logo på nettet?

STEVES INTERNETT: Apple-sjef Steve Jobs synes nettet og konkurrentenes nettbaserte plattformer er for rotete, for dårlig designet, for uforutsigbare. Kort sagt for lite Apple, skriver Dagbladets kommentator. Foto: SCANPIX
STEVES INTERNETT: Apple-sjef Steve Jobs synes nettet og konkurrentenes nettbaserte plattformer er for rotete, for dårlig designet, for uforutsigbare. Kort sagt for lite Apple, skriver Dagbladets kommentator. Foto: SCANPIXVis mer

||| Dagen etter at Apple-sjef Steve Jobs benyttet presentasjonen av selskapets beste kvartalsresultat noensinne til å fyre av en ganske absurd fem minutters salve mot Google, presenterte han i går framtida for Apples Mac-operativsystem.

GÅRSDAGENS PRODUKTPRESENTASJON bød blant annet på nye, superlette og lekre MacBook Air-maskiner med solid state-harddisker, programvarepakken iLife 11, og nyheten om at videosamtaleløsningen Facetime kommer til Macen og gjør det mulig å videosnakke kostnadsfritt med iPhone- og iPod-touch-brukere.

DEN VIKTIGSTE NYHETEN  var imidlertid en forhåndstitt på den neste versjonen av Apples operativsystem, Mac OS X. Denne gang er vi kommet til Lion i rekka av kattedyr.

Her er det snakk om et rovdyr med appetitt til å ta en real jafs av den åpne, standariserte weben, og til å skape atskillig bekymring om Apples syn på hvordan nettet bør virke.

En av nyhetene i Lion er nemlig en Mac-versjon av selskapets populære App Store. App-modellen har bidratt til å revolusjonere markedet for mobil databruk via iPhone, iPod touch og iPad, og er blitt en gedigen gullkalv for Apple. Det kommer derfor ikke som noen overraskelse at Apple vil tilby denne modellen også på bærbare og stasjonære Mac-maskiner, som Mac App Store.

ALT VIRKER jo på en sømløs og elegant måte i Apples app-univers, og vi er mange som trives der inne. Selv er jeg Mac-bruker gjennom mer enn 20, år og stadig imponert over hva Jobs og hans folk får til. Akkurat nå gleder jeg meg til å teste den nye MacBook Air. iPhone og iPad er en del av min digitale hverdag, nettopp fordi apps-universet gjør dem så lekende lette å bruke.

Men hva betyr det egentlig for nettet at stadig mer av vår nettbaserte databruk flyttes ut av nettleseren og inn i en mer lukket verden av spesialsierte applikasjoner?

DET ER JO den åpne og horisontale, mer eller mindre standardiserte, hyperlenkede og sosiale weben som har vært motoren i hele nettrevolusjonen. Den svekkes hvis alt flytter inn bak app-butikkenes betalingsmurer.

Jeg har tidligere pekt på at Apples egen reklameplattform for applikasjoner, iAds, kan bidra til den samme utviklingen, ved å sluse reklamemilliarder vekk fra den åpne webøkonomien og inn i Apples univers.

Det er ikke rart at noen av de flinkeste og smarteste aktørene i nettleserbransjen, som Firefox-utviklingssjef Mike Beltzner og norske Operas Lars Boilesen og Håkon W. Lie, er kritiske til apps-modellen. Både til Apples og til Googles. Det handler om business, men også om grunnleggende nettprinsipper.

DERFOR har også medienes planer om å dytte innholdet sin inn i betalingsapplikasjoner en problematisk side. Når det redaksjonelle innholdet pakkes inn bak knapper og glansbilder man håper å ta betalt for, blir nyhetsmediene mindre åpne, mindre sosiale, mindre lenkbare.

Medienes inntog i apps-verdenen blir selvsagt ikke mindre problematisk av at Jobs også har inntatt en slags rolle som medienes über-redaktør, ved å nekte å ta inn innhold Apple finner upassende, enten det er politiske karikaturtegnere eller mykporno i danske aviser.

NÅR STEVE JOBS går knallhardt mot Google og andre som kritiserer ham for en lukket nettstrategi, ved å vise til at alt virker så fint i Apples univers, mens for eksempel Android-plattformen er preget av svært mange ulike telefoner og varianter av operativsystemet, blir det stadig tydeligere hvordan denne perfeksjonistiske kontrollfriken av en nerd tenker:

Han synes nettet og konkurrentenes nettbaserte plattformer er for rotete, for dårlig designet, for uforutsigbare. Kort sagt for lite Apple.

Jeg får en stadig sterkere følelse av det Steve Jobs helst vil, er å bygge om nettet til en glinsende, perfekt maskin, med eple-logo på.

Følg meg på Twitter.com/janomdahl

NY MAC, SNART MED APP STORE: Steve Jobs diskuterer de nye MacBook Air-maskinene og andre Apple-nyheter med journalister. Foto: SCANPIX
NY MAC, SNART MED APP STORE: Steve Jobs diskuterer de nye MacBook Air-maskinene og andre Apple-nyheter med journalister. Foto: SCANPIX Vis mer