Drømmen om en større pai

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Mandag fikk Norge tre nye TV-kanaler. Og i går ved lunsjtider kom seertallene: Relanserte NRK2 fikk 3,6 prosent, som er omtrent det samme som de hadde før omleggingen. Nye NRK3 fikk 1,8 prosent av TV-kikkingen, og TVNorges nysatsing fikk 0,7 prosent. Totalt fikk de to helt nye kanalene altså en seerandel på 2,5 prosent. 97,5 prosent så på «de gamle» kanalene, som de pleier. Det lyder ikke akkurat som en revolusjon.

Men statistikken er også litt misvisende. Tallene skal være et uttrykk for vår totale TV-kikking, og høyst sannsynlig var det under halvparten av Norges befolkning som i går kunne ta inn FEM eller NRK3, kanskje så lite som 40 prosent. Når de to da får 2,5 prosent av den total kikkingen, må de ha hatt over 5 prosent blant dem som kunne ta dem inn. Dessuten kom de ikke på lufte før på kvelden, mens de etablerte kanalene sanket seere hele dagen.

Dessuten hadde kanalene også nyhetens interesse. Mandag stakk mange innom for å ta en kikk, fordi det var premiere. Spørsmålet er hvor mange som fortsetter å gjøre det, så lenge alle kanaler satser så sterkt som de gjør i høst. Vår vaner som TV-seere skal ikke undervurderes, de nye kanalene blir nødt til å bygge sin popularitet seer for seer, serie for serie.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer