Drømmen om en større pai

Mandag fikk Norge tre nye TV-kanaler. Og i går ved lunsjtider kom seertallene: Relanserte NRK2 fikk 3,6 prosent, som er omtrent det samme som de hadde før omleggingen. Nye NRK3 fikk 1,8 prosent av TV-kikkingen, og TVNorges nysatsing fikk 0,7 prosent. Totalt fikk de to helt nye kanalene altså en seerandel på 2,5 prosent. 97,5 prosent så på «de gamle» kanalene, som de pleier. Det lyder ikke akkurat som en revolusjon.

Men statistikken er også litt misvisende. Tallene skal være et uttrykk for vår totale TV-kikking, og høyst sannsynlig var det under halvparten av Norges befolkning som i går kunne ta inn FEM eller NRK3, kanskje så lite som 40 prosent. Når de to da får 2,5 prosent av den total kikkingen, må de ha hatt over 5 prosent blant dem som kunne ta dem inn. Dessuten kom de ikke på lufte før på kvelden, mens de etablerte kanalene sanket seere hele dagen.

Dessuten hadde kanalene også nyhetens interesse. Mandag stakk mange innom for å ta en kikk, fordi det var premiere. Spørsmålet er hvor mange som fortsetter å gjøre det, så lenge alle kanaler satser så sterkt som de gjør i høst. Vår vaner som TV-seere skal ikke undervurderes, de nye kanalene blir nødt til å bygge sin popularitet seer for seer, serie for serie.

Alle kanal-lanseringene mandag førte også til økt seeing totalt. Vi så 13 prosent mer TV i går, per person i seerpanele økte seertiden med 13 prosent i går, fra 128 til 145 minutter i snitt, meldte research-sjef John Richard Hewitt til Kampanje.

Ser man på de fire store konkurrentene, var TV 2 i går vinneren. På sine 4 kanaler (TV 2, TV 2 Zebra, TV 2 Nyhetskanalen og TV 2 Film) fikk de totalt 34,2 prosent, en drøy tredjedel av vår totale TV-kikking. NRK fikk i går litt under en tredjedel, til sammen 32 prosent av all seertid, fordelt på sine tre kanaler. Og TVNorge hadde en sterk kveld på sin hovedkanal, med 15,2 prosent – til sammen fikk de 16,2 prosent hvis man inkluderer den nye kvinnekanalen FEM og Voice. Minstemann i konkurransen er TV3, som med sine datterkanaler ZTV og SportN klarte 8,8 prosent, bare litt over halvparten av TVNorges samlede tall. TV3-gruppen åpne ikke sin nye kanal før 8. september, da legge de ned ZTV og drar i gang VIASAT4.

So bildet ved åpningen av høsten er at NRK og TV2 til sammen har to tredjedeler av TVmarkedet, med TV2 akkurat nå litt over en tredjedel og NRK litt under. Og TVNorge og TV3 til sammen cirka to tredjedeler av resten av TV-seeingen i landet, men der er TVNorge dobbel så stor som TV3.

I løpet av høsten vil de nye kanalene få stadig bedre distribusjon, stadig flere vil kunne ta dem inn. Flere vil også bli kjent med de alternative programtilbudene, og Norge vil gå den veien TV-kikking har gått i andre land. De to største kanalene vil bli mindre, mens de mange små blir litt større. Det store spørsmålet er om det økte og mer nisjefokuserte tilbudet vil gjøre at TV-seeingen totalt tar seg opp igjen. Blir den totale paien større, vil alle kun få seg et større kakestykke. Det er mange litt nervøse økonomisjeferi TV-selskapene som håper på det.