Drømmen om Frankrike

Man kan umiddelbart forstå at franskmennene ga den prestisjetunge Goncourt-prisen til denne romanen av patriotiske grunner, fordi den jo handler om Frankrike som et imaginært drømmeland, frihetens vogge, diktningens fedreland og all kulturs mål.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Jeg-fortelleren, den russiske studenten, retter hele sin bevissthet mot den franske verden, for ham betyr Frankrike virkeliggjøringen av de drømmer og talenter som blir kuet og lagt øde i hjemlandet.

Katalysatoren for disse forestillingene er fortellerens mormor, Charlotte, som egentlig er romanens hovedperson. Hun vokser opp i Frankrike før første verdenskrig, kommer som liten pike til Russland rett etter revolusjonen med sin mor, og forblir der. Hun gifter seg, blir boende i en sibirsk landsby med sin mann, føder to barn, og vansmekter i det hun hele sitt liv oppfatter som sin beske landflyktighet.

Magi

Men gjennom fortellingene hun beretter til sine barn og barnebarn holder hun drømmelandet i live, og gjennom fortellingens magi skaper hun også en fantasiverden for dattersønnen, som utvikler seg til et substitutt for hans egentlige liv.

Slik sett handler romanen «Det franske testamentet» om eventyrets magi, om fortellingens besettelse og om tradisjonens makt. I det ytre blir det også en beretning om fransk dagligliv og historie opplevd gjennom et barnesinn, forstørret og fordreid av barnefantasiens forestillingsevne og lengselens kraft. Seinere dreier fortellertonen mot det realistiske og groteske, og blir en tragisk historie om overvåking, fengsling, terror, kommunistisk traurighet, verdenskrig og redsler i Sovjetunonen. Beretningen kan her minne om et ekko av Boris Pasternaks «Doktor Zhivago» og ingrediensene er vel kjent for de fleste lesere. De kan til tider virke som obligatoriske pliktløp.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer