Dronning Mary J.

Mary J. Blige er dronningen av hiphop-soul. Ingen skifter hårfrisyre, hatter og antrekk likte heftig som denne divaen.

Floraen av kvinnelige r&b- og hip-hop-artister har vokst seg stor og fargerik. Beyonce, Lil'Kim, Foxy Brown, Tweet, Missy Elliott, Erykah Badu, Alica Keys, Eve og Monica.

I sjangeren dominerer svært salgbare kvinnelige artister. Men førstedamen heter Mary J. Blige.

Mary Jane er utnevnt til den nye Aretha Franklin, r&b-dronning, souldiva, kred-artist de luxe og til en av vår tids store kvinnestemmer.

NÅR STORE ARTISTER

innenfor soul og hip hop går opp på scenen og henter sine priser under MTV Awards og American Music Awards, sier de: «Takk, takk! Men Mary J. Blige er den største. Respekt, respekt.»

Alle vil ha denne dama. Hun synger sammen med Sting på superstjernens siste plate, som er rett rundt hjørnet. Og hun bidrar på to spor hos sin soulstoresøster Aretha Franklin, på hennes første album siden 98. Tidligere har hun sunget duett med Wyclef Jean og George Michael, jobbet med Stevie Wonder, Eve, Missy Elliott, rapperne DMX og Nas og stjerneprodusentene Babyface, Dr. Dre og mange flere.

- STEMMEN

. Først og fremst stemmen. Den er sinnssykt fantastisk, sier Deeyah, tidligere kjent som artisten Deepika i Norge, på telefon fra London. Deeyah er definitivt fan.

- Mary J. har vakre og tøffe sanger. Det lyder ikke superpolert. Fordi hun har så mye sjel. Dama er ikke skapt av musikkbransjen, hun setter standard selv. Hun prøver ikke, hun bare er.

- Mary J. er Miss Ghetto Fabulous! En artist med en sterk stemme. Hun har holdt på en stund nå, og jeg gleder meg veldig til det nye albumet hennes, sier den norske artisten Winta.

- Hun er ikke noe glansbilde, men en ekte kvinne som har levd et tøft liv. Stemmen er rå og samtidig veldig var. Hun er dramatisk og kompromissløs. Det er bare en Mary J., roser musikkanmelder i Dagbladet Sigrid Hvidsten, som også er fan.

MARY J. BLIGE

ble oppdaget da hun sang Anita Bakers «Caught up in the rapture» i et karaokestudio på et shoppingsenter. Hun havnet hos superprodusenten Sean «P. Diddy» Combs (før Puff Daddy) som produserte hennes to første suksessalbum, «What's the 411» og «My life». På den sjette plata, «Love and life», som kom i forrige uke, er Mary J. tilbake hos Diddy. Og tilbake hos røttene sine.

Da hun debuterte i 92, var hun den første artisten som gjennomført blandet soul og hip hop - låter som gikk rett i hjertet, hodet og hoftene på publikum. Den første plata solgte til platina to ganger i USA.

Soulmusikken lå i blodet, hun vokste opp med moras idoler Otis Redding, Gladys Knight, Jackson Five, Marvin Gaye, Al Green og alle de andre. Fra hun var sju sang hun i kirkekoret sammen med mora.

- Da jeg ble jeg eldre, havnet jeg på gatefestene på hjørnet, sammen med rapperne. Derfor er sangstemmen min nesten som en rappers, jeg synger på beaten, sier hun i et intervju med Men.Com.

FØDT I BRONX.

Flyttet til Savannah i Georgia og så tilbake til New York. Enslig mor.

I intervjuer nevner hun en turbulent ungdom, fysisk og psykisk mishandling og et hektisk partyliv på klubbene. Hun har gjort unna noen tøffe runder med dop, ulykkelig kjærlighet og selvdestruktiv livsførsel. Men hun mer enn overlevde. Med plata «No more drama» fra 2001 kom den store selvransakelsen. Oppgjøret med hvem hun var - og ville være. Det handlet blant annet om å finne sin egen stolthet i det å være svart kvinne.

- Livet er ingen dans på roser, og jeg vet ikke noen annen måte å synge på enn denne. Det må være ekte for å ha noen verdi, sier Mary J. Blige.

OG SÅ VAR DET

øreringene. Og de ville antrekkene. Og hattene. For ikke å glemme: hårfrisyrene. Artistens hår har siden 92 vært svart, rødsvart, blondt og nå, sofistikert lysebrunt. Det har vært langt og pussig kort. Det har vært fletter, det har vært pent - og ikke så pent.

- Hun har den perfekte rap-divastilen, en virkelig foregangskvinne. Det er mye bling-bling, som vi sier. Sier Mona B. Riise, programleder i Petres «Pullover», og med utpreget sans for r&b- og hiphop-estetikk. Bling-bling betyr mye gull og glitter, diamanter og jugl. Pelser. Hotpants. Svære beltespenner og gedigne øreringer.

- Naturlig skjønn er ikke poenget her. Og det er ingen «unnskyld at jeg er til». «Less is never more», for å si det sånn. Men stilen er også veldig kvinnelig, med trange skjørt og korte topper. Alt skal matche, sier sjangerentusiasten.

Deeyah mener at Mary er kul fordi hun er litt gæren.

- Noen ganger kjører hun parykk. Og noen ganger støvler opp til låra. Det er litt fælt, men hun får det til å se bra ut. Noen av antrekkene er som kostymer. Og noen ganger er hun litt drag-queen, sier Deeyah. Og så er det de nokså eksentriske hattene.

- Mye hatteplagg, ja, som jeg elsker. På bilder på MTV.com har hun ei slags bøtte med skjerm på hodet sitt. Jeg tror jeg må ha en sånn, det blir nok kult til neste år, sier Mona B. Riise.

AFROAMERIKANSK STOLTHET

. Selvrespekt. Bevissthet om røtter og bakgrunn. En diva som ofte framstår som både tøff og ydmyk. Og utrolig ærlig og oppriktig. Hun deler gleder og smerte, hun takker ofte både mor og Gud. På «Love and life», der superrapperne Jay-Z, Eve og Method Man bidrar, handler det mest om kjærlighet. På singelen «Love@First sight», som hun synger sammen med Method Man, er hun forelsket.

- Det handler om hvordan jeg møtte personen jeg er forelsket i. Det var på en klubb. Våre blikk møttes, og vi visste. Blikk lyver aldri, sier Mary J. Blige.

<B>MANGE ANSIKTER:</B> Fra avdempet elegant...
... til rått og kitschy. - Mary J. Blige har den perfekte rap-diva-stil , sier Petre-programleder Mona B. Riise.