UT MOT SVAKE KVINNER: Salma Hayek mener for mange kvinner gjør seg avhengige av menn. Foto: Hubert Boesl
UT MOT SVAKE KVINNER: Salma Hayek mener for mange kvinner gjør seg avhengige av menn. Foto: Hubert BoeslVis mer

Dronningen av Cannes

Salma Hayek (48) sier til Dagbladet at hennes nye film handler om en feil mange kvinner gjør - å bli for avhengige av andre.

CANNES (Dagbladet): - Jeg tror hun gjør en feil mange kvinner gjør, sier Salma Hayek (48).

Kvinnen hun snakker om, er dronningen i den burleske eventyrfilmen «Tale of Tales» som så langt har vært en av Cannes-festivalens mest omtalte og omstridte filmer.

Hayeks dronning får en sønn etter å ha vært barnløs lenge, og ender opp med å klamre seg til barnet i så stor grad at han til slutt går til drastiske tiltak for å slite seg fri.

- Hun føler at hennes egen lykke avhenger av et bestemt annet menneske. Og det er ikke bare barna sine kvinner kan tenke slik om.

Men som skuespiller forsvarer hun gjerne den voldsomme moren.

- I hennes øyne er det han som er den ondskapsfulle, som lurer henne og ikke setter pris på morskjærligheten hennes.

Kjempende kvinner Historien om dronningen er en av tre eventyrlignende historier som flettes sammen i «Tale of Tales», som er basert på folkeeventyr samlet inn av den italienske forfatteren Giambattista Basile på 1600-tallet. '

De to andre handler om en prinsesse som blir giftet bort til et troll, og en lidderlig konge som gjør kur til en kvinne med en dragende sangstemme, uten å vite at hun egentlig er gammel og rynkete.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Til sammen handler historiene om tre ting kvinner kjemper for, sier Hayek.

- Kvinner kjemper for barna sine. De kjemper for sin ungdom. Og de kjemper for å være fri. Det som er fantastisk, er at dette ble skrevet for så lenge siden. I dag strever vi med akkurat det same.

Hayek er den type filmstjerne som holder journalisters blikk lenge, griper hendene deres og forteller dem om livet sitt. Og om sin egen morsrolle, om datteren Valentina, som er åtte år gammel og som gjerne er med moren på jobb.

- Hun elsker å sitte og se på monitoren når det er opptak og gi meg regi. Jeg sier: Vær stille! Du jobber ikke på dette filmsettet! Og så går hun sin vei og mumler: «Men det var skikkelig gode råd».

Hayek lurer på om det er på tide å la datteren være mer hjemme når hun jobber. Ikke fordi det er vanskelig å forholde seg til instruksjonene.

- Men fordi jeg ikke vil at livet hennes skal være å observere mitt. Fordi hun skal ha sitt eget liv.

Bestemors historier Selv hadde hun ikke noe forhold til eventyr som liten.

- Bestemoren min var en av disse skuffede forfatterne, sier hun.

- Og hun pleide å fortelle meg fantastiske historier. Fascinasjonen min for fortellinger begynte med henne. Søvnproblemene mine også, for jeg sliter med å få sove uten en godnatthistorie. Jeg må minst se en tv-serieepisode. Da jeg selv begynte å lese barnebøker for datteren min, ble jeg trist på vegne av bestemor, for da skjønte jeg at hun var en bedre forfatter enn dem alle sammen.

De senere årene har Hayek også gjort seg bemerket som produsent. Et av hjertebarna hennes har vært tegnefilmversjonen av libanesiske Khalil Gibrans «Profeten», som hun produserer. Hayeks farfar var libanesisk.

- Jeg føler meg forbundet med «Profeten» på grunn av farfar. Og så ville jeg lage en tegnefilm som brøt reglene, som hadde tankevekkende innhold for barn og voksne, sier hun.

Humanitær filmstjerne Tilknytningen til Midtøsten gjør også at hun følger med på den politiske utviklingen. Hun fungerer også som UNICEF-ambassadør.

- Jeg har studert statsvitenskap og internasjonal politikk, og nettopp derfor føler jeg meg ikke kvalifisert til å uttale meg politisk om det som skjer i Midtøsten, sier hun.

- Det er mer komplekst enn hva de fleste som uttaler seg, tar høyde for. Men det er mulig for alle å ha en humanitær tilnærming til krisen der, som er større enn de fleste aner.

Hun føler ikke at Hollywood-karrieren er frivol sammenlignet med UNICEF-engasjementet.

- Både interessen min for å være skuespiller og for humanitær innsats stammer fra empati, fra fascinasjon for det menneskelige. Og om du kan underholde noen eller få noen til å le, er det innsatsen verd.

PÅ LØPEREN: Salma Hayek er selvsagt på plass i Cannes, og selvsagt å finne på den sagnomsuste røde løperen i den franske kystbyen. Foto: Piero Oliosi/Polaris
PÅ LØPEREN: Salma Hayek er selvsagt på plass i Cannes, og selvsagt å finne på den sagnomsuste røde løperen i den franske kystbyen. Foto: Piero Oliosi/Polaris Vis mer