NRK:

Dropper tradisjon etter 29 år

Det blir ikke noe sommershow å se på NRK i år.

SOMMERSKUTA: Emil Gukild og Selma Ibrahim var to av programlederne som ledet fjorårets utgave av NRKs sommershow, «Sommerskuta». I år blir det ikke noe sommershow å se på NRK. Foto: Silje Katrine Robinson / NRK
SOMMERSKUTA: Emil Gukild og Selma Ibrahim var to av programlederne som ledet fjorårets utgave av NRKs sommershow, «Sommerskuta». I år blir det ikke noe sommershow å se på NRK. Foto: Silje Katrine Robinson / NRK Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Etter 13 år med kontinuerlige sommershow på NRK er det i år tilsynelatende slutt. Det var Kampanje som først omtalte saken.

I sommer kommer det ikke noe nytt sommerprogram av typen «Sommerskuta» eller «Sommerbilen». Det er bare andre gang siden 1993 at dette har skjedd.

En ekspert Dagbladet har vært i kontakt med peker på dalende seertall og høye produksjonskostnader som mulige årsaker, mens NRK selv sier det ikke var mulig å oppdrive en sendeflate.

- Utfordrende

Daglig leder og kommunikasjonsrådgiver i GimCom, Lasse Gimnes, sier han kan forstå at NRK i år har utelatt å sende sin vanlige sommersending:

- Det er ingen skandale, men det er klart folk vil bli skuffet, spesielt i det øvre alderssjiktet, sier Gimnes til Dagbladet.

Dalende seertall for tradisjonell TV og store produksjonskostnader, kan være noe av årsaken til at NRK i år har valgt bort sine tradisjonelle sommersendinger, forteller Gimnes:

- Alt tyder på at den tradisjonelle TV-tittinga vil fortsette å gå ned, og det gjør det utfordrende å gjennomføre et veldig kostbart prosjekt som dette her, sier Gimnes.

REAGERER: Tusenvis av brukere på sosiale medier reagerer på Amber Heards reaksjon. Vis mer

Seerflukt

Da Dagbladet i fjor kunne melde om et betraktelig fall i seertall for programmet «Sommerskuta», kritiserte Gimnes programmet for å underprestere, sammenliknet med tidligere år.

Denne kritikken vedholder Gimnes i dag:

- De har jo vært veldig flinke og har hatt stor suksess tidligere, men i fjor leverte de godt under det som var forventet, mener jeg.

Ved slutten av juli i fjor hadde «Sommerskuta» et gjennomsnittlig seertall på 218 000 seere, sammenliknet med et snitt på over 300 000 for «Sommerbilen» året før.

- Jeg personlig synes dette er et konsept som ikke har fungert så godt som tidligere konsept på sommeren. Jeg synes ikke underholdningselementet er så sterkt som tidligere, sa Gimnes til Dagbladet den gangen.

Prosjektleder for «Sommerskuta», Thomas Hellum, kunne imidlertid fortelle at NRK selv var fornøyde med seertallene:

- Dette har vi ikke gjort før, med så lange sendinger og teppelagt hele dagen på NRK 1. Når to og en halv million nordmenn har vært innom sendingene, og er oppmerksomme på at vi holder på, så tenker jeg at da har vi satt spor, sa Hellum til Dagbladet.

«Eventsommer»

Til Dagbladet sier TV-sjef i NRK, Arne Helsingen, at det allerede forrige høst viste seg å være umulig å gjennomføre de klassiske sommersendingene i 2022:

- Da vi startet planleggingen av sommeren 2022 i fjor høst, pekte alle piler mot at det skulle bli en sommer uten restriksjoner. Og med alle planene vi hadde med ulike arrangementer og topp- og breddeidrettsmesterskap var det rett og slett umulig å finne en noenlunde fast flate for en daglig sommersending i tillegg til alt som skjer, forteller Helsingen.

På spørsmål om hvilke reaksjoner NRK forventer, forteller Helsingen at det er riktig at programmer som «Sommerskuta» er spesielt populært blant eldre seere:

- Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger, spesielt fra den eldre delen av publikum som har kost seg med å følge programmer ala «Sommerskuta», sier Helsingen.

Han kan imidlertid også fortelle at det foreligger planer for å fortsette produksjonen av «minutt-for-minutt»-sendinger:

- Planen er å fortsette å kjøre «minutt-for-minutt»-sendinger annethvert år, og vi jobber med flere ideer for neste sommer.

Helsingen sier også at han tror både gamle og unge vil bli fornøyd med det innholdet som kommer for sommeren:

- Det er tre år siden den siste åpne sommeren, og det kommer til å prege dette årets innhold. Du kan nesten kalle det en «eventsommer», og jeg tror med det vi likevel skal ha et tilbud som folk i alle aldrer blir fornøyd med, forteller Helsingen.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer