- Dropper visninger

PARIS (Dagbladet): Flere og flere motehus dropper de prestisjefylte og rådyre haute couture-visningene som nettopp ble avsluttet i Paris.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

I 1945 var det 106 visninger. I år var det bare 12 igjen, pluss et tjuetall «off».

Nina Ricci, Cardin og Olivier Lapidus er blant de siste som har falt av lasset. Det er fordi prislappen for å arrangere én enkelt visning ifølge avisa France Soir nå er på mellom 6,5 og 32,5 millioner kroner. I tillegg kommer plaggene.

Skaper drømmer

Ifølge couture-foreningen finnes det i alt 2000 kvinner i verden som er villige til å betale 150000 kroner for én kjole fra Dior eller Yves Saint Laurent.

Dermed er det ikke for dette snevre markedet visningene holdes. De holdes for å skape en drøm, en drøm som siden kan omsettes i parfymer og biprodukter.

I 1997 utgjorde dette 43 prosent av motehusenes inntekter. Tom Ford hos Yves Saint Laurent har oppfattet poenget, og benyttet sjansen under visningene nå til å lansere husets nye parfyme «Nu» (naken).

- Ved å ha spektakulære visninger vil moteskaperne underholde, bli lagt merke til av mediene eller skape forskjell til prjt-à-porter (masseproduserte plagg). De vil først og fremst skape et image, sier Jean-Jacques Picart hos luksusselskapet LVMH som blant annet eier Dior.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer