Droppet
sex-forestilling

En skole i Oslo mente en 7. klasse var for unge til en forestilling om sex, og mente den heller ville passet bedre for ungdomstrinnet. Skuespillerne bak forestillingen og Sex og Samfunn mener barn må få tilpasset seksualundervisning fra barnehagealder.

SEX-FORESTILLING: Nikoline Spjelkavik og Victoria Røising har laget en forestilling for 7. klassinger som omhandler sex. En skole i Oslo takka nei til fremvisningen deres, da de mente elevene var for unge. Video: Dagbladet / Signe Elise Morthen Stenersen / Sebastian Andrés Knutsen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

En skole i Oslo droppet en forestilling om sex for deres 7.-klassinger. Skolen mente en slik forestilling ville passet bedre for ungdomstrinnet.

Forestillingen det dreide seg om var «Oh Baby Baby goes viral» som er en forestilling for 7.-klassinger som handler som pubertet, seksualitet, kropp, identitet og sex. Forestillingen har turnert, og under pandemien vært streamet på skoler rundt om i Norge gjennom Den Kulturelle Skolesekken.

Forestillingen handler blant annet om pubertet, kropp og sex, for å nevne noe. Den vant Den kulturelle skolesekkens pris Gullsekken.

I forestillingen spiller de to skuespillerne Nikoline Spjelkavik og Victoria Røysing to romvesener som er sykepleiere. De kommer til jorda for å forske på ungdommenes følelser, og kan spå framtida deres og deres framtidige bekymringer. I forestillingen er blant annet nettmobbing, nakenbilder og pornografi sentrale temaer.

NRK omtalte saken først.

I 2018 begynte forestillingene med fysiske framføringer, men da pandemien kom gikk det over til digitale. Under den første digitale forestillingen valgte den aktuelle skolen å droppe oppsetningen.

Takket nei

Dagbladet har vært i kontakt med rektor ved den aktuelle skolen, som sier at skolen fikk en forespørsel fra Den kulturelle skolesekken som de takket nei til. Rektoren bekrefter også at skolen mente forestillingen ville passet bedre for ungdomstrinnet. Ut over det ønsker ikke rektor ved skolen å kommentere saken ytterligere.

- Da mister prosjektet mye av sin viktighet for oss. Det handler om å få det på et litt tidlig stadium før man er gammel nok til å vite alt om det. Da er det litt for seint, tror vi, sier skuespiller Victoria Røising til Dagbladet.

Gjennom prosjektet har skuespillerne, ifølge dem selv, holdt 77 forestillinger totalt. Bare den ene skolen skal ha takket nei.

- Jevnt over har det vært mye skepsis i forkant, og veldig lite skepsis i etterkant. Det som er skremmende er ordene sex og barn samtidig. Mange voksne er redd for å trå feil, og det er ikke så rart. Det er naturlig, og sånn skal det være. Men jeg tror det er viktig at man oppdaterer seg på verden og tempoet som finnes. Man må komme i forkant og ikke etterkant, sier Spjelkavik.

- Underkommunisert

Prosessen med forestillingen startet med at skuespillerne Spjelkavik og Røising hadde lyst til å lage en ungdomsforestilling, forteller de til Dagbladet.

De to skuespillerne stilte seg selv da følgende spørsmål:

- Hva hadde vært de viktigste historiene vi selv kunne fått servert i det aldersrommet vi ville lage forestilling for?, sier Spjelkavik til Dagbladet

Underveis i arbeidet med forestillingen har skuespillerne rådført seg med eksperter og sett på forskning om temaene. Blant de som har bidratt med kunnskap er Sex og samfunn.

Skuespillerne kom fram til at de mente pubertet og seksualitet var underkommunisert.

- Da ble vi enige om at dette med pubertet og seksualitet var underkommunisert. Ikke bare det, men da vi gikk på skolen var mye av det som ble kommunisert gjennom skolen negativt, og handlet om å unngå å bli gravid eller få kjønnssykdommer, sier Spjelkavik.

I tillegg kom det seint i skolegangen, mener de.

- Og det kommer veldig seint. Det kom veldig seint for oss. Vi kjente at det hadde vært kult å gjøre en forskjell som vi skulle ønske at vi fikk, fortsetter Spjelkavik.

TENKER NYTT: I forestillingen ønsker skuespillerne å bidra til elevenes seksualundervisning. Foto: Miriam Pedersen
TENKER NYTT: I forestillingen ønsker skuespillerne å bidra til elevenes seksualundervisning. Foto: Miriam Pedersen Vis mer

- For dårlig og sein seksualundervisning

Seksualundervisningen i skolen i dag er i flere tilfeller opp til skolens egne læreplaner.

Men Helsedirektoratet skriver på sine nettsider at skolehelsetjenesten bør bidra med flere temaer i undervisningen. Blant temaene er: seksuelle rettigheter - selvrespekt, seksualitet og identitet, kroppens utvikling - deriblant pubertet og reproduksjon, grensesetting, og vold og seksuelle overgrep.

I arbeidet med forestillingen startet skuespillerne med å snakke med ungdommer de kjente i alderen fra 6. klasse og oppover. De sier da at de skjønte at problemene med seksualundervisningen fortsatt finnes.

- Tilbakemeldingene vi fikk var at det er for dårlig, og for sein seksualundervisning, sier skuespillerkollega Victoria Røising.

NY SERIE: Det renner ut serier på Netflix om dagen, og nå er de snart klare med en ny dokuserie ved navn «Sex, love & goop». I spissen er skuespiller og vaginalys-lager Gwyneth Paltrow. Men ikke alle er like fornøyde med serien. Video: Thea Hope/ Netflix/ Rød Løper Vis mer

Støtter forestillingen

- Vi mener at alderstilpasset informasjon om seksualitet bør gis allerede fra barnehagen av, sa sykepleier Marit Myreng fra Sex og Samfunn i en pressemelding, i forbindelse med at forestillingen vant prisen Gullsekken.

Selv har Myreng sett forestillingen to ganger, og svart på spørsmål om kropp og seksualitet fra elevene i ettertid.

- Skuespill er et godt alternativ til klasseromsundervisning, det er en kjempefin måte for barn å lære om disse viktige temaene, og det er ikke tvil om at elevene som så på syntes det var spennende, sier Myreng.

Sex og Samfunn har i lengre tid ment at det bør være bedre seksualundervisning i skolen. Ifølge en undersøkelse Kantar gjennomførte, på vegne av Sex og Samfunn, blant elever i 10. klasse og førsteklasse på videregående, konkluderte den med at bare tre prosent av disse elevene hadde seksualundervisning da de gikk 1.-4. klasse på grunnskolen.

Kunnskapsdepartementet svarer

Dagbladet har stilt flere spørsmål til Kunnskapsdepartementet om dagens seksualundervisning.

Statssekretær Halvard Hølleland skriver i en e-post at seksualundervisning er viktig, også i barneskolen.

- Mange mener at seksualundervisningen har blitt stemoderlig behandlet i norsk skole. Nå har den sannsynligvis aldri vært viktigere. Barn og unge blir i økende grad eksponert for kroppsbilder og seksualisert innhold digitalt, sier Hølleland til Dagbladet.

Hølleland sier det ikke er riktig at barnehagene ikke snakker med barna om seksualitet. Han sier personalet blant annet skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin, og å sette grenser.

- Gjennom arbeid med kropp, bevegelse, mat og helse skal barnehagen bidra til at barna blir trygge på egen kropp, at de får en positiv oppfatning av seg selv og blir kjent med følelser. Det er også søkelys på å sette grenser både for seg selv og at barna skal respektere andres grenser.

Hølleland sier det er kompetansemål om seksualitet fra 2. trinn, og undervisningen foregår i flere fag. Det er også lagt til rette for at skolene kan undervise om temaene på tvers av fagene.

- Mangler ved seksualundervisningen har vært en gjenganger i den offentlige debatten. Med fagfornyelsen tas seksualundervisning på større alvor. I de nye læreplanene er det mange kompetansemål knyttet til temaet seksualitet, særlig i fagene samfunnsfag og naturfag, men også i KRLE og i kroppsøving, sier Hølleland.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer