Drukningsdøden

Farvel til Fjorden Baby!

|||TROMØYA (Dagbladet): Jeg vil så gjerne tro at jeg sovnet i februar 2009 og våknet på Hovefestivalen 2019. Jeg vil så gjerne at det Fjorden Baby jeg så i går, var et band på felgen grunnet ti år med heidundrende suksess og legendariske konserter.

Overraskende
Det kunne jeg ha levd med, men at Fjorden Baby! ga en slik konsert som gårsdagens mens det fremdeles står 2009 i kalenderen er mer enn jeg kan takle. Det er bare fire måneder siden de ga ut debutplata si med oppdatert, sjarmerende og smart ska-punk. Det er bare fire måneder siden de leverte en heidundrende konsert under Bylarm og det er bare fem måneder siden guttene ble anklaget for «narkotika og vold» etter Urørt-finalen, noe som bare nøret opp under forventningen om at her kom det noe stort, farlig og lurvete fra Bergen.

Bedrøvelig
Hva som har skjedd på siden da, vil jeg ikke spekulere i, men den spreke «Nike Air» var i hvert fall blitt dopet ned, i likhet med «Karoline» som på dette tidspunktet ville vært i stand til å skape moshpit, i likhet med den pogevennlige «Pes», ravete «Anorektisk Utopi» og allsangvennlige «Radio». Alle disse sangene som fantastisk nok finnes på ett og samme debutalbum, var pitchet ned til det bedrøvelige og ble servert som blodige, skamfarte lik.

Performance?
Hadde jeg hørt noen andre framføre Fjorden Baby-låtene slik, ville jeg sendt dem hatmail umiddelbart. Mitt eneste håp er at konserten var en slags performance for å signalisere at verden går til helvete, men sannheten er nok at det bare er karrieren til et band med navnet Fjorden Baby som er på vei dit.