Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Du bestemmer plateprisen

Jan Omdahl kommenterer Radioheads salgsstunt.

(Dagbladet.no): Kan det digitale musikkmarkedet sammenliknes med markedet for flaskevann? Er det mulig å få folk til å betale for et produkt som også er tilgjengelig helt gratis?

RADIOHEAD er ikke bare innovatører på det musikalske feltet. I dag ble det kjent at bandets nye album, «In Rainbows», slippes i to versjoner: en forseggjort boks med to cder, vinyl og mye annet snacks for fansen, og en digital versjon som kan lastes ned til en pris du bestemmer selv.

Den digitale versjonen er tilgjengelig allerede 10. oktober, og kan i teorien lastes ned gratis med bandets velsignelse - om du har samvittighet til det. Discboksen (som også inneholder den digitale versjonen) slippes ikke før tredje desember, og koster vel 440 kroner.

Jeg skal vokte meg vel for å sammenlikne Radioheads discboks med designervann på flaske. Den fysiske Radiohead-boksen gir fansen en masse verdi i form av ekstramateriale og andre elementer som de ikke får med den digitale utgivelsen, mens en flaske jålevann fra Voss eller Bling H2O ikke gir noen nevneverdig merverdi utover en grisedyr flaske med høy posørfaktor.

I DEN DIGITALE MUSIKKFRAMTIDA vil det bli umulig å hindre at digitale eksemplarer av musikk, film og andre kulturprodukter flyter like fritt og ubetalt som vannet i springen. Da må plateselskaper og artister se seg om etter nye forretningsmodeller, i stedet for å drive krig mot et voksende flertall av det musikkelskende publikum.

Dette har Radiohead skjønt. Ved å la brukerne laste ned albumet til en pris hver enkelt bestemmer selv, anerkjenner bandet at markedsverdien av det enkelte, digitale eksemplar er i fritt fall. Samtidig vil Radiohead gjøre butikk på å tilby den harde kjernen av fans en pakke de er villige til å betale dyrt for.

DET ER KNAPT noen tilfeldighet at Radiohead gir ut «In Rainbows» på eget selskap, etter at bandet valgte å ikke fornye kontrakten med plateselskapet EMI. Dermed slipper Radiohead å dele et eventuelt overskudd med et multinasjonalt selskap, og enda viktigere: Thom Yorke & co. slipper kampen med selskapet om å satse på en distribusjonsmodell som går på tvers av tung vanetenkning i en konservativ bransje.

Radiohead har på mange måter «tatt en Prince». Også det vesle geniet fra Minneapolis frigjorde seg fra alle bånd til plateselskapene, og var tidlig ute med eget salg av plater og musikkfiler på nettet. Han benyttet også friheten til å gi bort 2,5 millioner eksemplarer av den siste plata si - før han skjøt seg selv i foten ved å saksøke «halve Internett».

DU BESTEMMER PRISEN: Velger du å laste ned Radioheads nye album, bestemmer du selv hva det skal koste.
DU BESTEMMER PRISEN: Velger du å laste ned Radioheads nye album, bestemmer du selv hva det skal koste. Vis mer

VED Å LA FANSEN sette prisen for den digitale nedlastingen selv, går Radiohead enda lenger. Det skal bli uhyre interessant å se hvordan eksperimentet faller ut.

Å ta kontrollen selv med karriere og produkt, er noe stadig flere artister vil benytte muligheten til i digitalalderen. Men det hører selvsagt med til historien at Radioheads salgsstunt ikke er noe for alle. Radiohead er allerede velstående og verdensberømte, med en ekstremt lojal fanbase som garantert vil betale for det fysiske produktet. En debutant eller en mer marginal artist vil nok slite atskillig tyngre med å tilby noe tilsvarende.


For plateselskapene blir det avgjørende å forstå at de gamle, gode dagene aldri kommer tilbake. I et marked der det er grunn til å anta at nær 80 prosent av 18-24-åringene anskaffer musikken sin via fildeling, sier det seg selv at musikkbransjen desperat trenger en ny forretningsmodell.

PS: Som Radiohead- og Sammy Hagar-fan Asbjørn S. (32) er så vennlig å påpeke: Dette er ikke første gang Radiohead går egne veier i det digitale feltet. Bandet valgte bort iTunes Store fordi de ikke liker begrensningene som legges på brukernes kontroll med musikken de kjøper. I stedet er Radiohead-katalogen tilgjengelig hos DRM-frie konkurrenter som 7digital og Amazons mp3-butikk.

MERVERDI: Er du fan, kjøper du boksen med cder, vinyl og andre godsaker.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling