Du bryr deg om filmanmeldernes terningkast

Selv om du kanskje ikke tror det selv. Eller?

(Dagbladet.no): Mener du norske filmanmeldere sjelden har samme smak som du? Bryr du deg lite om terningkast når du vurderer hvilken film du skal se på kino?

Sjansen er stor for at mange vil svare ja på begge spørsmålene, men filmanmeldernes terningkast har likevel en enorm betydning, viser en ny studie. En femmer i stedet for en firer på terningen betyr i gjennomsnitt at kinoene vil tjene 50 prosent mer, skriver Aftenposten.

- Resultatene jeg fant var litt uventet. Selv på større filmer som «Harry Potter» eller «Ringenes Herre» ser vi at anmeldelsene har en effekt, sier professor Christer Trane ved Høgskolen i Lillehammer til Dagbladet.no.

Har mye makt

Trane har tatt for seg de 437 filmene som ble satt opp på kino i løpet av 2003 og 2004. Han har matet inn terningkastene fra VG, Dagbladet og Aftenposten, og tatt høyde for en rekke andre faktorer, blant annet at filmer distribueres i ulikt antall kopier.

Resultatene - som er publisert i Tidsskrift for samfunnsforskning - er oppsiktsvekkende.

At en film kan tjene så mye mer penger ved å få en ekstra prikk på terningen, plasserer mye makt i anmeldernes hender.

- 50 prosent er et gjennomsnittstall. For noen sjangre, for eksempel animasjonsfilm, betyr anmeldernes dom veldig lite. For dokumentarer betyr anmeldelsene derimot svært mye, og kan bety en forskjell i billettinntekter på opp mot 150 prosent, sier Trane.

Du bryr deg om filmanmeldernes terningkast

Skyldes ikke markedsføring

At en liten dokumentar er avhengig av publisitet fra pressen for å få oppmerksomhet, er kanskje ikke så rart. Men at actionfilmer også går bedre om de får gode kritikker, er nok mer overraskende.

- Men generelt sett ser vi at filmer som får tung distribusjon ikke er så avhengig av god kritikk.

- Kan det være at filmselskapene bruker mer penger på å markedsføre filmer som får god kritikk?

- Nei, ofte er det slik at markedsføringen planlegges lenge før kritikken kommer. Men det hender jo at selskapene velger å benytte gode kritikker i annonser, ved å bruke sitater fra anmeldelsene eller gode terningkast.

Skeptisk medieviter

Direktør Bjørn Jacobsen i Fox Norge bekrefter at de ikke har anledning til å pøse inn penger for å markedsføre filmer som får gode kritikker.

- For store prestisjefilmer, som «Million Dollar Baby» eller «Brokeback Mountain», ville det vært veldig ødeleggende med svært dårlige anmeldelser. Nå fikk jo disse filmene god kritikk, og gikk også bra på kino, sier han til Dagbladet.no.

PÅ KINOTOPPEN: «Casino Royale» topper norske kinolister for andre uka på rad. Ville den vært like populær om den ikke hadde fått så gode kritikker? Foto: FILMWEB
PÅ KINOTOPPEN: «Casino Royale» topper norske kinolister for andre uka på rad. Ville den vært like populær om den ikke hadde fått så gode kritikker? Foto: FILMWEB Vis mer

- Vårt inntrykk er også at filmanmelderne har ganske stor makt, og derfor er det ille å se at dette stoffet av og til ikke tas så seriøst som det burde.

Medieviter Alex Iversen sier til Aftenposten at han ikke tror kritikken er så viktig for publikums kinovalg.

- Jeg er humanist og har ikke studert statistikk, men jeg har en ryggmargsskepsis mot at det er mulig å isolere ut filmkritikk som faktor på denne måten. Kritikken er jo bare en liten del i et stort maskineri rundt filmen som medium, sier han.

SLAKTET: «Saw 3» fikk elendige anmeldelser, men er likevel sett av nesten 25 000 nordmenn på kino.