Du? En merkevare?

Tør vi være vanlige? Eller skal vi på død å liv være ulike?

Si din mening: Tør du være en Toyota?

EN MERKEVARE skiller seg fra andre varer ved å inneha verdier som konsumentene er interessert i å betale for, men som i seg selv ikke er en del av det fysiske objektet. Når en Mercedes er dyrere enn en Mazda, er det ikke nødvendigvis fordi bilen koster mer å produsere, men fordi kundene er interessert i å betale mer. Coca Cola er verdens aller sterkeste merkevare.

Merkevarebygging som idh sprer seg fra produkter til andre områder. Det er ikke bare klesplagg og fotballklubber som skal merkevarebygges, det er mennesker også. Vi lever i et konkurranseorientert samfunn der individene må fremheve sine gode sider for å fremstå som en bra «vare». Enten det er på jobbmarkedet eller på jakt etter den store kjærligheten, er vi interessert i å fremstå som unike. Vi vil være annerledes, men autentiske.

VED HJELP AV utseende, valg av klær, bosted, bil og feriemål forteller vi verden hvem vi er. Eller hvem vi vil være. I dagens samfunn er det lettere å løsrive seg fra sin egen bakgrunn. Samer flytter til Grünerløkka, og vestkantbaber blir svartkledde bohemer. Det er stort sett opp til deg selv å designe din egen livsstil. Du må plukke sammen de rette kombinasjonene av historier du skal fortelle og sider av deg selv du skal vise fram. Individualismen gir i teorien stort spillerom og stor frihet. Samtidig fører kanskje denne merkevarebyggingen av oss selv til større ufrihet. Alt må passe inn i det helhetlige bildet. Historien må være komplett. Det er jammen ikke lett.

DENNE UKA ÅPNET utstillingen D+D Lifestyling på Norsk Form i Oslo. D+D Lifestyling er et fiktivt merkevarebyggebyrå for mennesker. De skal hjelpe deg å finne de rette tingene, holdningene, musikken og utseende i jungelen av tilbud. «We help the mass consumer create his own identity» er deres mantra. Gjennom body design, style design og home design lager de et nytt og bedre individ utifra hva du har når du møter opp. De legger inn silikon i puppene dine, lager nye fotoalbum for deg, gir deg et lynkurs i jazz. Du trenger bare betale hva det koster. Og det koster flesk.

MANNEN BAK D+D er livsstilsguruen mr. Doc. Hans alias, samfunnsforsker Erling Dokk Holm, spår at merkevarespesialistene i fremtiden kan konsentrere seg om individer som trenger å finne frem til «kjerneverdiene» i seg selv. Konsulentselskapene vil inbille oss at vi behøver slik coaching for å få et bedre liv. Derfor er det viktig at vi reflekterer over hvordan vi er, og hvordan andre forventer at vi skal være. Jo sikrere vi er på våre egne verdier, eller mangel på dem, jo mindre trenger vi slike livsstildesignere til å fortelle oss hvordan vi skal handle. Hos D+D sier de: Det verste av alt er å være ordinær. Den største synden er å ikke skille seg ut. Men kanskje er det ordinære, kjedelige mennesker vi må tørre å bli? Kanskje blir det hverdagslige det aller modigste statementet i framtida? Det skal mot til for å være den grå massen. Du har guts hvis du tør å være som Toyota - pålitelig, men døll.

Besøk utstillingen D+D Lifestyling hos Norsk Form i Oslo fram til 19. desember. Les mer på norskform.no

Artikkelforfatteren er journalist

i Dagbladet FREDAG.

MERKEVAREDANSING: Tør vi å være vanlige? Tør vi være en i massen? Eller skal vi på død og liv være unike? Artikkelforfatter Mari Midtstigen bare spør.>