Du kan bedre enn dette, Bond

Heller ikke denne gang innfrir Bond-spillet.

DET SNAKKES FORTSATT varmt om Bond-spillet GoldenEye, som ble utgitt på Nintendo 64 for altfor mange år siden.

I årene som fulgte har det kommet en rekke nye både Bond-filmer og -spill. Filmene har vært ålreite, de - men det samme kan dessverre ikke sies om spillene.

Som en konsekvens av dette mistet EA sin lisens til å lage Bond-spill, og den ble servert på sølvfat til konkurrenten Activision.

Denne overgangen er grunnen til at det ikke kom noe Bond-spill samtidig som «Casino Royale». De nye utviklerne i Treyarch påsto de trengte mer tid, fordi de endelig ville lage et bra Bond-spill.

MON TRO HVA de har brukt tiden sin på.

Det er litt trist å si, men jeg visste at dette ville skje. «Quantum of Solace»-spillet er, på tross av sine lovnader, et høyst gjennomsnittlig filmbasert spill blottet for enhver ambisjon om å være noe annet enn nettopp det.

1

Ikke ett sekund vil du oppleve noe uventet, noe som gjør at du løfter øyenbrynene og tenker «jøss, det var fett!».

I stedet kan du belage deg på fem-seks timer med rett-fram-action på skinner, med de sedvanlige mellomstoppene hvor du må nedkjempe fiender som brått strømmer på.

UTVIKLERNE HAR i lang tid konsentert seg om å snakke om hvor bra ansiktene i spillet ser ut, og joda: Daniel Craig ser ut som Daniel Craig, i likhet med de andre skuespillerne fra filmene. Filmene, ja - spillet tar nemlig godt for seg av scener fra både «Casino Royale» og «Quantum of Solace».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Foto: Treyarch / Activision
Foto: Treyarch / Activision Vis mer

Personlig synes jeg det er litt urovekkende å se utviklere snakke så mye om naturtro ansikter i spill. At de ikke snakker om selve spillet betyr nemlig at det ikke er spesielt mye å si om den biten.

Noe som er synd, ettersom spillbarheten tross alt regnes som noe av det mest essensielle i dataspill. Det ligger liksom i sakens natur.

HELE SPILLET HANDLER
utelukkende om én ting, og det er skyting. Hvert brett lar deg søke dekning bak en rekke gjenstander, mens du plukker ned en fiende etter den andre.

Av og til kan det også være greit å gå på huk, også kjent som sniking, og da kan du slå ned fiendene i stedet for å skyte dem. Det gjøres ved at du trykker på en knapp, for deretter å trykke på en annen knapp som angis på skjermen. Når skal spillutviklere lære seg at såkalte quick time events ikke er noe moro?

Foto: Treyarch / Activision
Foto: Treyarch / Activision Vis mer

All annen variasjon finner du i filmsekvensene. Her kjøres det både biler og gravemaskiner, men du får aldri styre dem. Kanskje like greit, når jeg tenker meg om - bilscener i generiske actionspill har en tendens til å irritere mer enn å glede.

Spillet har forøvrig en flerspillerdel som er helt grei, verken mer eller mindre.

NÅR ALT DETTE ER sagt, er ikke «Quantum of Solace: The Game» så aller verst som tidsfordriv, om du kan like å spille tanketomme actionspill fra tid til annen.

Du kan bedre enn dette, Bond

Men med tanke på alle de andre fantastiske spillene som slippes om dagen, kan jeg imidlertid ikke komme på en god grunn til at pengene dine bør legges i dette spillet.

Det er i situasjoner som dette at jeg skulle ønske vi hadde spillutleie her i Norge, så jeg kunne sagt følgende: Leie, ikke eie.