FÅR BESTEMME: Bylarms Runar Eggesvik er kjent som en høylytt kritiker av tabloidenes musikkdekning. Nå får han sjansen til å gjøre det bedre selv. FOTO: DANIEL SANNUM LAUTEN
FÅR BESTEMME: Bylarms Runar Eggesvik er kjent som en høylytt kritiker av tabloidenes musikkdekning. Nå får han sjansen til å gjøre det bedre selv. FOTO: DANIEL SANNUM LAUTENVis mer

Du kan glemme pupper, lår og korte kjoler

Vi tar Bylarm på ordet.

(Dagbladet.no): Norge har ikke noe bredt, sjangeruavhengig musikkblad, og dekningen av norsk musikkliv er derfor overlatt tabloidene og riksmediene.

Det er ikke alltid en oppgave vi tar like godt vare på, mener noen. I en debatt i Dagsavisen før jul uttalte for eksempel Runar Eggesvik - musikkansvarlig i Bylarm - at norske mediers drømmeartist er en Idol-deltaker som danser halvt avkledd i «Skal vi danse».

— Hvor mange tusen sider har VG og Dagbladet skrevet om identitetsløse musikere som stotrer seg gjennom coverlåter? Gjennom Bylarm har vi forsøkt å få fram nye band, men mediene er bare middels interessert. De skriver helst om de få artistene vi setter på programmet som de kjenner fra før, sa han.


Vi er selvsagt rykende uenig i mesteparten av Eggesviks kritikk, men vi tar ham likevel på ordet. Sammen med Bylarms Behnam Farazollahi skal han i neste uke få disponere over en reporter som skal produsere saker til Dagbladet.no/musikk.

Pupper og lår viktigst
Eggesvik og Farazollahi får ta initiativet til en eller to saker per dag, som reporteren skal gjennomføre. Journalisten skal selvsagt følgte Dagbladets redaksjonelle retningslinjer og Vær varsom-plakaten, men bortsett fra dette har de frie hender.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Stuntet skjer i forbindelse med bransjetreffet Bylarm som arrangeres fra 19. februar, der Dagbladet for øvrig er en av hovedsponsorene.

- Er virkelig musikkdekningen i norske medier så overflatisk som dere skal ha det til?

- Vi synes generelt at mediene er flinke til å fokusere på overflatiske artister med store pupper, som er kjæreste med en eller annen c-kjendis og har hatt trynet sitt på tv i 15 minutter i 2003. Hovedinntrykket er at den lårkorte kjolen ofte er viktigere enn artisten selv. Vi savner å lese et intervju som gir deg følelsen av at du kommer under huden på artistene og ikke zoomer på pupper, lår eller kjæresteforhold, sier de to til Dagbladet.no.

- Jo, men nå forenkler dere. Som tabloidavis skal vi gå etter saker som selger, men tekstarkivet vårt viser for eksempel at vi også har nevnt Serena Maneesh 76 ganger de siste to årene. Dette er et kvalitetstungt band som «bare» har solgt 5000 plater i Norge. Tabloidene tar også smalere musikk på alvor?

- Vår forsiktige kritikk handlet om at «Idol» og andre coverlåt-show tok spalteplass fra artister med et mer spennende uttrykk. Dessuten trenger det jo ikke å være smal musikk. Vi liker mainstream-pop, vi også.

Nettoptimister
Eggesvik og Farazollahi er gjesteredaktører i uka før Bylarm arrangeres, men skal ikke bruke «arbeidsuka» som en reklameplakat for arrangementet.

- Vi tror rett og slett at de store avisene ofte undervurderer musikkinteressen til det norske folk. Vi skal satse på kvalitet, og ikke kvantitet. Og klikktallene deres bryr vi oss ikke om, men kanskje det blir bra med treff på musikksakene i Dagbladet.no likevel?

- Det får vi evaluere i etterkant. Mye av den mest underholdende musikkjournalistikken i dag skjer jo nå på nettet - særlig på blogger og nettsteder som ikke trenger å forholde seg til opphavsrett, og dermed kan poste mp3-filer og musikkvideoer. Er dere optimister også på nettavisenes vegne
?

- Definitivt! På nettet har man faktisk plass til å publisere en sak med flere enn 300 ord. I tillegg kan man linke videre til artistenes musikk. På denne måten kan musikkjournalistikken på nettet være mye mer levende og direkte enn den tradisjonelle tilnærmingsmåten til ordinære papiraviser. Også er jo papiraviser ikke så bra for miljøet, og det er vi veldig opptatt av.

Tror ikke på revolusjon
Lars Eirik Eide, gruppeleder for Dagbladet.no/kultur, er spent på hvilke saker Farazollahi og Eggesvik klarer å hoste opp.

- Vi er vant til at bransjen sutrer litt i forhold til hva mediene dekker eller ei. For Dagbladet.no sin del fordeler vi musikkdekningen på to ulike seksjoner - hvor mye av «Idol»-stoffet og de store tv-sendte musikkbegivenhetene, som vi vet at utrolig mange mennesker er opptatt av, dekkes via Kjendis.no. På Dagbladet.nos kulturside dekker vi mer det tradisjonelle musikkfeltet - med anmeldelser og bransjefeltet og nye band, sier Eide.

FÅR BESTEMME 2: Behnam Farazollahi.
FÅR BESTEMME 2: Behnam Farazollahi. Vis mer

Han understreker at det er journalisters jobb å skrive om det vi mener er vesentlig eller ei, og at samarbeidet med Bylarm er ment som et engangsstunt.

Eide har ingen tro på at Eggesvik og Farazollahi kommer til å revolusjonere norsk musikkjournalistikk på noen måte.

- Jeg er også overbevist om at tilstanden ikke er så gal som de skal ha det til. Samtidig er det viktig for avisa å hele tiden videreutvikle journalistikken vår, og vi gleder oss til å se hva de kommer til å fokusere på. Jeg er helt sikker på at de har et par gode ideer, sier han. 


Hva tror du om kritikken av mediene, og hva mener du om musikkjournalistikkens framtid? Har du saker du vil tipse Bylarm-folka om?

BYLARM-KLARE: Norske Heroes & Zeros.
BYLARM-KLARE: Norske Heroes & Zeros. Vis mer