FAST HEADLINER: Alltid bokaktuelle Cecilia Samartin har blitt et fast toppnavn på Oslo Bokfestival, som arrangeres om to uker.


Foto: Berit Roald / NTB SCANPIX
FAST HEADLINER: Alltid bokaktuelle Cecilia Samartin har blitt et fast toppnavn på Oslo Bokfestival, som arrangeres om to uker. Foto: Berit Roald / NTB SCANPIXVis mer

Du kan ikke unngå å støte på en forfatter i høst

Festival på hver knaus.

Et like sikkert høsttegn som alle de nye bøkene i butikkene, er festivalene som promoterer dem. Bor du i hovedstaden, kan du ikke unngå å få med deg at Oslo Bokfestival åpner om to uker. Men også en rekke mindre steder rundt om i landet byr på litterær festivitas i disse dager.

Bokormer bør ikke ha fritidsproblemer i høst, med minst én festival hver helg fra midten av august.

Moss har fått sin egen Møllebyen litteraturfestival, som ble arrangert for andre gang for to uker siden - samtidig som Ibsen- og Hamsundagene ble feiret i Grimstad. Bjørnsonfestivalen gikk av stabelen i Molde i uka som gikk. Det gjorde også lille Østmodum Litteraturfestival på østsiden av Tyrifjorden, med navn som Karl Ove Knausgård og Thure Erik Lund på plakaten.

Førstkommende helg er det klart for Ord i grenseland i Gamlebyen i Fredrikstad. Kapittelfestivalen arrangeres i Stavanger uka etter bokfesten i Oslo. 27. september er det Litteraturfest Røros, og 1.-7. oktober kan du delta på Ordkalotten i Tromsø.

2. november arrangeres Litteraturfestivalen i Grue i Hedmark. 5. november er det klart for Blest i Tysvær, og samme helg kan du dra på WT Litteraturfestival i Os.

Aller størst er utvilsomt Oslo Bokfestival, som arrangeres for tredje gang i år: En gratisfestival med over 200 forfattere, midt i Oslo sentrum. Tar du en tur til Karl Johan, blir du festivalgjest enten du vil eller ikke.

Det er nok mange som vil, med navn som spenner fra Victoria Hislop til Tom Egeland, Anthony Beevor, Cecilia Samartin og Merethe Lindstrøm, for å nevne noen.

Så bred er profilen at det spørs om det går an å finne noen i det enorme programmet. Fellesnevneren er først og fremst at alle deltakerne har ei fersk bok å selge, enten det dreier seg om krim, kokebøker, andre verdenskrig eller nye romaner.

Kreative programposter dreier seg stort sett om kreative sammensetninger av bokaktuelle forfattere - som for eksempel Helene Uris «speeddater» med kolleger. Så viktig er Oslo Bokfestival som salgskanal at den trolig er en av årsakene til at bokhøsten har krøpet et hakk nærmere sommeren de siste åra. Bøker som skal være salgs- og signeringsklare til festivalen, må komme ut tidlig på høsten.

En festival arrangert av Bokhandlerforeningen og Forleggerforeningen må nødvendigvis bli kommersiell. Også svært mange av de mindre festivalene har flust med boklanseringer på programmet. Men festivaler initiert av ildsjeler og stiftelser står friere til å sette sammen overraskende program, gjerne basert på tema.

Årets litteraturfestival på Lillehammer valgte seg «penger», og hadde med det et godt utgangspunkt for både brede og smale, aktuelle og mer tidløse programposter. Kapittelfestivalen i Stavanger har gjort mange smarte temavalg de siste årene, og årets festivalord, «arr», lyder ikke mindre spennende.

Godt er det. Skal det være plass til så mange festivaler på én høst, bør mange av dem stille med større ambisjoner enn å selge flest mulig bøker.