- Du kunne sette på «Friends» på en tirsdag og få 800 000 seere

Komplisert tv-hverdag.

ENKLERE TIDER: Å kjøpe inn tv-serier var litt enklere før strømmetjenestene og nisjekanalene eksploderte, den gangen «Friends» samlet folket på TV 2. I dag er det i stedet TVNorge som sitter på rettighetene. (Bildeteksten er rettet fra en tidligere versjon hvor det sto at serien ennå gikk på TV 2.)
ENKLERE TIDER: Å kjøpe inn tv-serier var litt enklere før strømmetjenestene og nisjekanalene eksploderte, den gangen «Friends» samlet folket på TV 2. I dag er det i stedet TVNorge som sitter på rettighetene. (Bildeteksten er rettet fra en tidligere versjon hvor det sto at serien ennå gikk på TV 2.) Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

- Du kunne sette på «Friends» på en tirsdag og få 800 000 seere. Og hele Norge satt og sang med på introen.

Som innkjøpsansvarlig for TV 2 Sumo, Kine Tveito Lundefaret, påpeker:

Livet var litt mindre komplisert i fjernsynsverdenen før kanaleksplosjoner og strømmetjenester, den gangen de fleste av oss kun hadde tre-fire kanaler å velge mellom, DVDer var høyteknologi og nettvideo var et grovkornet lysbildeshow.

Nå om dagen må Lundefaret og direktør for internasjonale programmer Nina Lorgen Flemmen navigere et langt mer komplisert medielandskap for å bestemme hva norske seere skal kunne hvile øynene på.

- Det er kaotisk, men jeg føler vi er snømåkemaskinen som brøyter i vei, sier Lorgen Flemmen.

Flemmen og Lundefarets jobb består i å fylle 8000 timer per TV 2-kanal med innhold hvert år, samtidig som de kjøper serier og filmer til strømmetjenesten TV 2 Sumo. 

Noe som selvsagt innebærer å se mye tv. I mai var TV 2s innkjøpsteam i Los Angeles på LA Screenings-messa, hvor de vurderte 60-70 pilotepisoder på rappen, alt fra finansdramaet «Billions» til sci-fi-serien «The Expanse».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer