- Du må ha tjukk hud

Mira Craig har opplevd musikkbransjens oppturer - og nedturer. I dag holder hun foredrag for på Bylarm.

Tromsø (Dagbladet): Mira Craig (23) bestemte seg for å bli musiker da hun var femten. Det tok åtte år før platedrømmen ble realisert.

-  Jeg har hatt mange kjipe perioder med depresjon underveis. Det har mildt sagt vært mye motgang.

Men selv om det til tider har vært veldig tungt, mener jeg at jeg har tatt de riktige valgene. Og jeg er en av dem som tror alt skjer for en grunn, sier Mira.

Femmerras

Debutplata «Mira Mira», som ble sluppet i begynnelsen av januar, utløste et femmerras og har allerede solgt 14 000 eksemplarer. Nå er Mira på Bylarm i Tromsø for å vise seg fram for norsk og utenlandsk musikkbransje. I dag holder hun foredrag på seminaret «Det ble en kjempehit. Hvor ble det av pengene?», som skal handle om hvilke avtaler uetablerte artister kan inngå med plate- og distribusjonsselskapene.

Står på krava

Selv valgte Mira å gjøre alt selv.

-  Jeg bestemte meg for det for to år siden. Jeg hadde prøvd å få en plateselskapsdeal, men merket at ingen av dem turte å satse. De mente musikken var for sær, forteller hun. -  Men så en dag tenkte jeg, oi, jeg kan jo gjør det selv!

MIDT I SNØFØYKA: Årets Bylarm i Tromsø er preget av snøføyke. Mira Craig er kanskje en tykkhudet artist, men må pakke seg inn i en stor jakke. Foto: Tom Benjaminsen
MIDT I SNØFØYKA: Årets Bylarm i Tromsø er preget av snøføyke. Mira Craig er kanskje en tykkhudet artist, men må pakke seg inn i en stor jakke. Foto: Tom Benjaminsen Vis mer

Da hun var femten ga faren, som er menneskerettighetsadvokat, henne ei bok om musikkbransjen.

-  Han sa: «Du må vite hvordan bransjen fungerer. Du må lære deg alt!»

-  Så du lærte tidlig å stå på krava?

-  Ja. Det er viktig å ikke bli lurt. Det er mange sleipe folk i denne bransjen.

-  Har du møtt noen spesielle?-  Haha, ingen kommentar.

«Jobbet ræva av meg»

Dermed har Mira betalt det meste selv, fra plateinnspilling, til videoer og promo.

-  Det har kostet meg mye penger. Men jeg søkte en del fond og har jobbet ræva av meg, forteller Mira, som etter hvert inngikk en distribusjonsavtale med Bonnier Amigo.

Det har vært verdt det. Bonnier Amigo får bare tretti prosent av platesalgsinntektene, og Mira har hittil solgt 14 000 album. For selv om det er tøft, gjelder det å holde ut, mener Mira, og kommer med en oppfordring til artistspirene.

-  Vit at dere går inn i en hard bransje. Folk sa alltid til meg «You gotta have rino skin», du må ha nesehornhud. Jeg er en veldig emosjonell person, men jeg er også veldig, veldig sta. Og i musikkbransjen gjelder det å være tykkhudet.