TV-anmeldelse: «Castle Rock»

Du skal ikke se bort fra at dette blir din nye favorittserie i høst

Bli med på skattejakt i skrekkongens univers.

Bill Skarsgård, som også spilte klovnen Pennywise i King-grøsseren «It», gjør nok en uhyggelig rolletolkning som den mystiske «The Kid». Foto: Hulu/HBO
Bill Skarsgård, som også spilte klovnen Pennywise i King-grøsseren «It», gjør nok en uhyggelig rolletolkning som den mystiske «The Kid». Foto: Hulu/HBO Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Få forfattere har gjort så mye for å ødelegge nattesøvnen for så mange som kongen av grøss og gru, Stephen King. Gjennom en stri strøm av romaner som varierer i kvalitet fra det fenomenale til det pinlige, har han over snart fem tiår bygget et særegent og gjenkjennelig univers sentrert rundt noen fiktive småbyer i delstaten Maine.

King har alltid hatt en hang til å kryssreferere sine egne bøker, og omsider har den populærkulturelle tidsånden nådd ham igjen: shared universes – delte universer som i prinsippet kan romme et uendelig antall historier og rollefigurer – er den heteste poteten i Hollywood siden seksløperen og cowboyhatten, og legger grunnlaget for forretningsmodellen til «Star Wars», «Marvel»-filmene, «Ringenes Herre», «Harry Potter», «Game of Thrones», og en uendelig rekke med tronutfordrere.

King-revival

Et delt King-univers er sånn sett ikke bare en god idé, den er allerede fiks ferdig. Alt som gjenstår er bare å lage seriene og filmene som foregår i dette universet, til syvende og sist er det jo gjennomføringen og ikke kildematerialet som avgjør om sånt har livets rett eller ikke. King-adapsjoner har hatt notorisk variabel kvalitet, og selv om fjorårets «The Dark Tower» – basert på hans magnum opus – floppet så det suste, gjorde gigantsuksessen med nyinnspillingen av «It» sitt for at vi nå er midt i en slags King-revival. Ferskeste tilskudd er Hulus «Castle Rock» (vises på HBO i Norge), som ikke er basert på et unikt King-kildemateriale, men dikter opp en flunkende ny historie i universet hans, og namedropper navn og hendelser derfra som om det sto om livet. En av karakterene har etternavnet «Torrance» («The Shining»), noen blar i gamle avisutklipp om både en rabiat morderhund («Cujo») og den forsvunne eieren av en krimskramsbutikk («Needful Things»), og en hendelse tidfestes som «sommeren etter at de fant det liket ved togskinnene» (novellen «The Body», som senere ble filmen «Stand by Me»).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer