MØTES MED RESPEKT:  Alle mennesker som er i kontakt med NAV, enten gjennom telefon, Internett, brev eller ved å møte opp på NAV-kontoret, skal møtes med respekt, skriver artikkelforfatteren. 
Foto: Morten Holm / NTB Scanpix
MØTES MED RESPEKT: Alle mennesker som er i kontakt med NAV, enten gjennom telefon, Internett, brev eller ved å møte opp på NAV-kontoret, skal møtes med respekt, skriver artikkelforfatteren. Foto: Morten Holm / NTB ScanpixVis mer

Du skal møtes med respekt

Heldigvis svarer åtte av ti NAV-brukere i vår brukerundersøkelse at de møtes med respekt.

Sokneprest John Sylte skriver i Dagbladet 1. oktober at NAV altfor ofte mangler normal folkeskikk i møte med mennesker som er nede for telling. Slik skal det ikke være. Alle mennesker som er i kontakt med NAV, enten gjennom telefon, Internett, brev eller ved å møte opp på NAV-kontoret, skal møtes med respekt. Det betyr at du skal få den informasjonen du trenger og at du skal møtes på en ordentlig måte.

Heldigvis svarer åtte av ti NAV-brukere i vår brukerundersøkelse at de møtes med respekt. Det betyr ikke at vi er fornøyd. Vårt mål er at hver enkelt bruker av våre tjenester skal bli møtt på en god måte. Derfor ønsker vi også at de som er misfornøyd sender oss en klage, enten via våre nettsider nav.no eller ved å sende et brev. Disse tilbakemeldingene gir oss verdifull informasjon i vårt arbeid med å bli litt bedre enn vi var i går.

Bjørn Gudbjørgsrud, direktør for tjenester i Nav. Foto: nyebilder.no
Bjørn Gudbjørgsrud, direktør for tjenester i Nav. Foto: nyebilder.no Vis mer

Sylte nevner også at vi har et uvennlig språk i våre brev. Vi er enig i at språket innimellom kan oppleves både som vanskelig og lite imøtekommende. Derfor har vi igangsatt et eget Klarspråk-prosjekt i NAV, som jobber med nettopp å forbedre våre brev til brukerne. Noen brev er allerede tatt i bruk, og vi har fått positive tilbakemeldinger på disse.

Følg oss på Twitter

Nav behandlet i overkant av tre millioner saker i fjor. De vedtakene vi fatter kan få stor innvirkning i menneskers liv, og derfor er det forståelig at mange reagerer når de får et negativt svar fra oss. Det er imidlertid viktig å skille på reaksjoner på et politisk bestemt regelverk, og reaksjoner på uforståelig språk eller uvennlig opptreden. Det sistnevnte er vårt ansvar, og det skal vi gjøre noe med.