SUNT: Alle er enige om at grønnsaker er sunt, men må det egentlig virkelig så mye til?   Foto: crazystocker / Shutterstock / NTB Scanpix
SUNT: Alle er enige om at grønnsaker er sunt, men må det egentlig virkelig så mye til? Foto: crazystocker / Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Du trenger ikke bli sånn som de sunne folka

Hvem er egentlig sunn? Og hvordan skal vi bli litt sunnere?

Meninger

Du lever sikkert usunt. Alle lever usunt. Sunn er du i alle fall ikke, om man skal sette likhetstrekk ved «sunn» og å «ha god helse». WHO definerte en gang «Helse» som «en tilstand av fullstendig fysisk, psykisk og sosial velvære- ikke bare fravær av sykdom eller lyte». Så sunn er det virkelig ingen som er.

Men la oss nå ta et sunt menneske. Vi vet alle hvem de er. Eller har et slags bilde av dem: Enten er de sånne treningsbloggere i tights som driver med crossfit og drikker grønnsaksmoothie. Så har vi den litt eldre versjonen: Mann (58) spiser knekkebrød med leverpostei (fra boks med smilende unge på) og går på ski i skogen uansett føre.

Sunne folk røyker ikke, drikker moderat og lever en livsstil med en identitet knyttet til sin crossfit- eller maratondeltagelse. De lever ikke sunt. De ER sunne. Enten de er yogamennesker eller maratonløpere eller friluftsmennesker.

Og kudos til dem for det. Jeg blir oppriktig glad når jeg ser en 70-årig orienteringsløper som trener intervaller opp bakkene i Drammen. Og at folk spiser mer grønt og mindre sukker enn noen gang er flott.

Men hele fokuset på «ren mat», gjerne litt rare dietter med besynderlige ingredienser, og fokuset på den til en hver tid nyeste treningstrenden, har en stor ulempe: Det setter lista uoppnåelig høyt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Helsedirektoratets minstemål for aktivitet for voksne er cirka 150 minutter i uken med moderat trim. Moderat trim er sånn at du blir litt sliten, men fremdeles klarer å snakke. Det tilsvarer rundt 25 minutters gange opp en bakke på veien hjem fra jobb pluss en yoga- eller styrketime (eller to) i uka.

Kostholdsrådene fra samme organ
er heller ikke særlig stor justering for de fleste. Litt grovere brød og færre raffinerte karbohydrater, litt mer fisk, litt mer grønt.

Veldig få klarer dette minimumsnivået for trim og grønt.

Om målet for å bli et sunt menneske er å bli akkurat sånn som de som identifiserer seg med det som i det store og hele er hobbyen sin, heller enn små justeringer i dagliglivet til de som foretrekker å se TV eller bygger modellfly, er det ikke rart folk ikke får det til.

Purismen i matveien fra de som spiser grønnkål i smoothie, og vet hva chiafrø er, er også problematisk. Å bytte grandiosaen eller nudlene med kjøttkakemiddag fra pakke er et langt steg i riktig retning. NIFES har analysert ferdigmåltidene, og de er ernæringsmessig tilsvarende samme måltid laget hjemme fra bunn av. I tillegg er det en kontrollert porsjonsstørrelse, og med en grønnsaksporsjon.

Det beste blir det godes fiende. Prosjektet «leve litt sunnere» blir å strekke seg etter et medieskapt ideal, fullstendig fjernt fra folks hverdag. Når å bare ta en mosjonstur, og heller spise en salat i lunsjen, ville gjøre store deler av befolkningen merkbart friskere.

Så er det ensidige fokuset på trim og mat som selve essensen av «sunnhet» (tilfeldigvis lenket til utseende...) noe som drar oppmerksomhet fra andre folkehelseproblemer. Det er for eksempel ikke særskilt «sunt» å bo i et radon-hus (det dør 300 av radon-relaterte sykdommer hvert år i Norge). Ei heller å spise for dårlig stekt kylling.

Det som tar livet av flest unge menn er fremdeles selvmord. Ikke mangel på turer i skog og mark eller en kebab for mye. Nå er den halvtimen med gåtur ute i sola og et næringsrikt kosthold bra for mentalhelsa også, men det må nok mer til for å få bukt med det største problemet med «sunnhet» i den gruppa.

Nei, om du er av de som trenger ta i ett tak og bli litt friskere: gi opp planen om bli en fitnessblogger eller en Støre i skogen. Dersom du reduserer stillesittinga til 23,5 timer daglig, snakker med legen om følelsene dine, bruker solfaktor, og bytter kjøkkenklut oftere, er du langt på vei.