BLØTLEGGING: Oppfordringer om at man nærmest MÅ bløtlegge mandler for å ha noe glede av dem er ubegrunnet, skriver Erik Arnesen. Foto: NTB scanpix
BLØTLEGGING: Oppfordringer om at man nærmest MÅ bløtlegge mandler for å ha noe glede av dem er ubegrunnet, skriver Erik Arnesen. Foto: NTB scanpixVis mer

Ernæring:

Du trenger neppe å «aktivere» mandlene

Nøtter er noe de fleste av oss kan spise mer av, men stadig flere hevder at «aktiverte» nøtter er mye bedre for deg enn vanlige nøtter. Ta det med en klype salt.

Meninger

Å bløtlegge og deretter tørker nøtter «aktiviserer ingrediensene» i dem, hevder eksempelvis KK (som viser til Daily Mail), og gjør dem visstnok enda sunnere. I tillegg skal de bli enklere å fordøye. «Aktiverte nøtter» blir også anbefalt av mange helsebloggere og kostholdsbøker.

Spaltist

Erik Arnesen

har master i samfunnsernæring og er PhD-stipendiat i ernæring.

Siste publiserte innlegg

Nøtter inneholder, i likhet med belgvekster og korn, fytat, en lagringsform for fosfor i planter, som er kjent for å redusere opptaket av mineraler som jern og sink i maten. Bløtlegging av korn og belgvekster reduserer fytatinnholdet; hvorvidt det samme gjelder nøtter er ukjent.

Det hevdes også at nøtter motvirker fordøyelsesenzymer, mens bløtlegging skal fjerne enzymhemmere og dermed gi bedre fordøyelse. Dette har imidlertid aldri vært testet vitenskapelig - før nå.

En ny studie fra New Zealand har undersøkt om bløtlagte mandler gir færre mageplager blant vanlige forbrukere (74 menn og kvinner).

Fire typer mandler ble testet: hele, tørre mandler; skivede, tørre mandler; hele, bløtlagte mandler og skivede, bløtlagte mandler. Skivede mandler ble inkludert fordi de muligens hadde enda mindre fytat enn hele. Deltakerne prøvde alle typer mandler i fire perioder à 12 dager, men visste ikke hvilke de fikk.

De «aktiverte» mandlene hadde vært bløtlagt i 12 timer i vann med salt, og deretter tørket, før de ble gitt til deltakerne. Denne metoden anbefales av mange bloggere og «guruer».

Mage-tarm-symptomer, som oppblåsthet eller magekramper, ble rapportert av deltakerne daglig på en skala fra 0-100 (0 = ingen problemer, 100 = svært alvorlige problemer). Den eneste forskjellen som ble funnet var en høyere rapportering av flatulens etter inntak av hele, bløtlagte mandler enn av hele, ikke-bløtlagte mandler, og dette økte over tid.

Det var imidlertid en reduksjon i magekramper over tid ved inntak av bløtlagte skivede mandler, og en økning i kvalme over tid ved inntak av hele ikke-bløtlagte mandler.

På den annen side var det mindre magesmerter over tid da de fikk skivede ikke-bløtlagte mandler. Skivede bløtlagte mandler var forbundet med mer oppblåsthet over tid. Symptomene var i alle tilfeller veldig beskjedne:

«While there are fervent claims in the lay literature suggesting that soaking improves the gastrointestinal tolerance of nuts [...], our results do not substantiate these statements. In fact, mean ratings of fatulence were signifcantly higher for the soaked whole nuts compared to whole unsoaked nuts, although caution is needed in interpreting this result given the number of gastrointestinal outcomes examined here.»

Fire personer måtte trekke seg fra studien på grunn av store mageproblemer - alle fire hadde da spist bløtlagte mandler.

Som nevnt har effekten av bløtlegging på fytatinnholdet i nøtter ikke vært kjent, derfor ble også dette undersøkt i denne studien. Mot all forventning økte fytatinnholdet i de hele bløtlagte mandlene - fra 531 til 563 milligram per 100 gram. For skivede mandler hadde bløtlegging ingen effekt.

Forklaringen kan være at lite fytat lekker ut i bløtleggingsvannet, og at den påfølgende tørkingen øker konsentrasjonen på grunn av dehydrering.

Konklusjonen fra denne første studien av «aktiverte» mandler er derfor at det ikke reduserer nivået av fytat, og at det ikke reduserer mage-tarm-problemer sammenliknet med vanlige mandler.

Den viste dessuten at «aktiverte» mandler ikke ble bedre likt, men de bløtlagte skivede mandlene ble bedre likt over tid.

Det er ingen grunn til å unngå «aktiverte» mandler om man liker det, men denne studien viser at generelle oppfordringer om at man nærmest MÅ bløtlegge mandler for å ha noe glede av dem - slik mange hevder - er ubegrunnet.

Bløtleggingen tar tid, og kan dermed bli en barriere for å spise nøtter hver dag. Folk flest spiser allerede for lite nøtter, og det å gjøre dem enda mer upraktiske bidrar trolig lite til å øke forbruket.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook