NYTT «BUZZNETTSTED»:  Dagens Næringsliv hiver seg på «buzz»-trenden. Foto: Skjermdump.
NYTT «BUZZNETTSTED»: Dagens Næringsliv hiver seg på «buzz»-trenden. Foto: Skjermdump.Vis mer

Du vil bli overrasket over hva DN har funnet på nå ...

Har ikke fulgt så nøye med på Buzzit-kritikken.

(Dagbladet): I dag lanserte avisa Dagens Næringsliv et eget «buzznettsted». Bisbuzz.no blir med det Norges første nettsted med rendyrkede virale tjenester som tilbyr næringslivssaker.

Sjefredaktør Amund Djuve legger ikke skjul på at avisa satser på mer trafikk etter lanseringa. 

- Vi gjør dette fordi sosiale medier generelt og Facebook spesielt er blitt våre nye «avisbud». Vi har lyst til å bruke nettstedet til kompromissløs deling i sosiale medier, sier Djuve til Dagbladet.

Hiver seg på trenden Nettstedet har fått navnet Bisbuzz.no. og er en egen nettside.

- Hvorfor legger dere det ikke under DN-fanen?

- Fordi dette gir oss mye større frihet. Innholdet skiller seg i presentasjon nokså mye fra avisa. Hvis vi lykkes med dette, får vi mer trafikk og det er nødvendig hvis vi skal dra nytte av de nye «avisbudene» (leserne som deler sakene, jour. anm)

Massivt kritisert
Etter et kjapt overblikk konstateres at titlene på DNs nye satsningsjournalistikk, kan beskrives som såkalte lokketitler.

«Du vil bli overrasket når du ser hvem som kjøper mest luksusvarer», er oppslaget på nettsida i skrivende stund.

Andre saker du kan lese er: «Røkke har gått fra å være fattig fisker til søkkrik næringslivsleder - men én ting har alltid vært det samme...» og «Snart kan du være anonym på Facebook - men det er én hake».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mashable, UpWorthy og Buzzfeed er nettsteder som har gjort det stort ved å spesialisere seg på virale nyheter. I Norge har avisa Nordlys Buzzit vært en suksess, men de har også høstet massiv kritikk for innholdet i sakene.

- Hvordan skiller Bisbuzz seg fra Nordlys Buzzit?
- Det har jeg ikke sett. Jeg var på høstferie da kritikken haglet som verst. Men jeg har fortsått at mye av kritkken gikk på manglende kreditering og sitering. Vi kommer til å lage mange av sakene selv, i tillegg til at vi kommer til å være svært nøye i siteringssaker, sier Djuve.

Spent Stavrum DNs egen politiske redaktør Kjetil B. Alstadheim, twitret tidligere i kveld at «Du vil bli overrasket når du ser hva DN har funnet på nå»

Generalsekretær i Norsk Presseforbund Kjersti Løken Stavrum er også spent.

NYE TIDER: Sjefredaktør Amund Djuve legger ikke skjul på at avisa satser på mer trafikk etter lanseringa. Foto BAST/IDA VON HANNO Dagbladet
NYE TIDER: Sjefredaktør Amund Djuve legger ikke skjul på at avisa satser på mer trafikk etter lanseringa. Foto BAST/IDA VON HANNO Dagbladet Vis mer

- Jeg håper at DN har ambisjoner om å bli best i klassen når de tar dette fortellergrepet. Dette er tiden for fornyelse, men enkelte ting er ufravikelig og det er enda viktigere nå enn før huske på at de samme kravene gjelder til kildekritikk, faktakontroll og innhold selv om journalistikken pakkes inn i et annet formspråk, sier Stavrum til Dagbladet.

Stavrum klaget nylig Buzzit.no inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU) for angivelige brudd på tekstreklameplakaten, som skal sikre et skille mellom redaksjonell omtale og annonser.

Reaksjonene på DNs nye lansering er allerede mange på Twitter.

«Nå skal til og med DN begynne med #meningsløse #nyheter: Velkommen til #bisbuzz Komplett #mediakrise», skriver Hans-Petter Hansen.

«Oh no. Nå har DN også hoppet på BuzzFeed-bølgen og lansert sin egen klikkgenerator», skriver Christian Nøkleby.

Avisa har satt to journalister som er dedikerte til å drifte den nye satsningen. Men også andre journalister i DN er velkomne til å bidra med saker.

- Vil dere sette noen av disse sakene på trykk?

- Vi vil også henvise til disse sakene på DN.no også, men ikke i papirutgaven. Dette er saker som er presentert for sosiale medier og ment for deling. De er ikke kun laget for de som besøker nettstedet direkte, sier Djuve.

SPENT: Generalsekretær i Norsk Presseforbund Kjersti Løken Stavrum synes det er spennende at DN hiver seg på «buzz»-journalistikken. 
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
SPENT: Generalsekretær i Norsk Presseforbund Kjersti Løken Stavrum synes det er spennende at DN hiver seg på «buzz»-journalistikken. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer