PÅ GRØNT: Med statsminister Erna Solberg i føresetet, er Norge allerede i gang med elektrisk varetransport og ferjer. Og det jobbes godt med el-fly og karbonfangst. - Vi hviler ikke på laurbærene, skriver innsenderen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
PÅ GRØNT: Med statsminister Erna Solberg i føresetet, er Norge allerede i gang med elektrisk varetransport og ferjer. Og det jobbes godt med el-fly og karbonfangst. - Vi hviler ikke på laurbærene, skriver innsenderen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

Debatt: Klimapolitikk

Du vil ikke tro hva Dagbladet overså

Å utarbeide «nye» forslag der man slår inn åpne dører bringer oss ikke videre i det hele tatt.

Meninger

Dagblad-kommentator Ramnefjell gir oss forutsigbarhet. Dersom venstresiden ytrer noe om klima er det fantastiske takter. Blekket spruter ikke like kraftig når regjeringen gjennomfører klimapolitikk.

Selvfølgelig skal en kommentator være kritisk til regjeringen. Det er en viktig del av arbeidsbeskrivelsen. Men jeg tror Ramnefjell hadde stått seg på å se på venstresidens innfall og utfall med et noe mer kritisk blikk.

Den 5.juni er han så rosende om noen næringspolitiske forslag partiene på venstresiden har laget sammen med Tankesmien Agenda, at man skulle tro han hadde vært med på å lage dem selv.

Problemet? Forslagene er ikke spesielt unike eller originale. De fleste forslagene slår inn åpne dører. Noen eksempler: Det er ingen uenighet om karbonfangst- og lagring (CCS) i norsk politikk. Regjeringen bevilget nettopp opptil 345 millioner ekstra for å sikre lagring av Co2 på norsk sokkel. Vi er helt klare: Norge skal være ledende i utviklingen av CCS.

I forslagene skriver venstresiden at vi må ha nasjonale mål for skipsfart, blant annet av hensyn til forutsigbarhet. Det har vi allerede: Skipsfarten skal kutte halvparten av sine utslipp innen 2030. Derfor vil regjeringen legge fram en handlingsplan for grønn skipsfart, hvor man beskriver faktiske tiltak, ikke bare mål.

Venstresiden vil ha elfly. Dette arbeidet er allerede i gang, og målet er første kommersielle elfly i luften i 2025. De vil også ha en nasjonal eksportstrategi, hvor målet er en økning av produkter som ikke er petroleumsrelatert. Men denne strategien la regjeringen fram i 2017. Programmet «The Explorer» er et utstillingsvindu for norske grønne løsninger og teknologier. Nysnø AS er et investeringsselskap vi opprettet for å investere i klimaløsninger som også kan eksporteres.

Venstresiden sier nå at man skal bruke offentlige anskaffelser til å tvinge fram mer klimavennlige løsninger. Det er vi enige i, og at vi gjør det er grunnen til at Norge nå er ledende på elferjer. En slik politikk må hele tiden forsterkes, og er blant de viktigste politiske tiltakene for å få gjennom omstillingen.

Og slik kunne jeg fortsatt. Det er åpenbart at klima- og næringspolitikk må sees i sammenheng. Samtidig må klimapolitikken hele tiden utvikles. Å utarbeide «nye» forslag der man slår inn åpne dører bringer oss ikke videre i det hele tatt. Det er direkte rart at Ramnefjell ikke ser dette, eventuelt at han ikke har oversikt nok over hva som faktisk skjer i klimapolitikken. For øvrig har han også oversett at de i realiteten foreslår lavere bensinavgift i distriktene.

Til slutt: Det farligste en regjering kan gjøre er å hvile på laurbærene og si at nå gjør man nok. Derfor må det hele tiden komme nye ideer, uansett hvilket parti som fremmer dem, slik at klimapolitikken kan tas videre. I Stortinget skal vi nå vedta tilknytningen til EUs klimapolitikk, som gjør rammeverket for norsk klimapolitikk strengere og mer ambisiøst enn noen gang tidligere. Som oppfølging av dette skal regjeringen legge fram konkrete tiltak for hvordan Norge skal nå sine ambisiøse klimamål for 2030.

Jeg mener Norge skal ha ambisiøs politikk, både for innenlandske og utenlandske kutt. For å sikre dette framover må politikken utvikles, ikke gjentas.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.