DEBATT

Debatt: Klimapolitikk

Du vil ikke tro hva Dagbladet overså

Å utarbeide «nye» forslag der man slår inn åpne dører bringer oss ikke videre i det hele tatt.

PÅ GRØNT: Med statsminister Erna Solberg i føresetet, er Norge allerede i gang med elektrisk varetransport og ferjer. Og det jobbes godt med el-fly og karbonfangst. - Vi hviler ikke på laurbærene, skriver innsenderen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
PÅ GRØNT: Med statsminister Erna Solberg i føresetet, er Norge allerede i gang med elektrisk varetransport og ferjer. Og det jobbes godt med el-fly og karbonfangst. - Vi hviler ikke på laurbærene, skriver innsenderen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Dagblad-kommentator Ramnefjell gir oss forutsigbarhet. Dersom venstresiden ytrer noe om klima er det fantastiske takter. Blekket spruter ikke like kraftig når regjeringen gjennomfører klimapolitikk.

Selvfølgelig skal en kommentator være kritisk til regjeringen. Det er en viktig del av arbeidsbeskrivelsen. Men jeg tror Ramnefjell hadde stått seg på å se på venstresidens innfall og utfall med et noe mer kritisk blikk.

Den 5.juni er han så rosende om noen næringspolitiske forslag partiene på venstresiden har laget sammen med Tankesmien Agenda, at man skulle tro han hadde vært med på å lage dem selv.

Problemet? Forslagene er ikke spesielt unike eller originale. De fleste forslagene slår inn åpne dører. Noen eksempler: Det er ingen uenighet om karbonfangst- og lagring (CCS) i norsk politikk. Regjeringen bevilget nettopp opptil 345 millioner ekstra for å sikre lagring av Co2 på norsk sokkel. Vi er helt klare: Norge skal være ledende i utviklingen av CCS.

I forslagene skriver venstresiden at vi må ha nasjonale mål for skipsfart, blant annet av hensyn til forutsigbarhet. Det har vi allerede: Skipsfarten skal kutte halvparten av sine utslipp innen 2030. Derfor vil regjeringen legge fram en handlingsplan for grønn skipsfart, hvor man beskriver faktiske tiltak, ikke bare mål.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer