Anmeldelse Film «Once Upon A Time In Hollywood»

Du vil være takknemlig for å ha blitt mørbanket av Quentin Tarantino

«Once Upon A Time In Hollywood» lyser av overskudd

ONCE UPON A TIME IN HOLLYWOOD: For første gang er Hollywoods kanskje to største mannlige stjerner sammen på lerretet. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Denne anmeldelsen ble først publisert etter premieren i Cannes, og publiseres nå på ny før den norske kinopremieren 16. august.

FILM: Det er noe med denne tiden, og dette stedet, som kler regissør Quentin Tarantino veldig godt. Det er det solsvidde Hollywood i 1969, der alle går rundt og vil bli stjerner og samtidig føler at noe lummert og voldelig er rett rundt hjørnet.

Skjønt, én av dem, Sharon Tate (Margot Robbie), synes å formelig sprette rundt på lette føtter; hun er rik, vakker, gift med den bejublede Roman Polanski og en skuespillerkarriere som er like ved å ta av. Like godt går det ikke for den fiktive Rick Dalton (Leonardo DiCaprio), en smått avdanket westernstjerne som er livredd for å bli gårsdagens nyheter. En som er vanskeligere å lese er Cliff Booth (Brad Pitt), Ricks stuntmann, som ser ut til å kunne bruke kreftene sine til farligere ting enn å risikere liv og lemmer på vegne av mer verdifulle filmstjerner, og som kanskje eller kanskje ikke har et mord på samvittigheten.

Struttende kollasj

Det hele er en struttende kollasj av farger og former, filmplakater og popkulturelle referanser. Blant Tarantinos filmer er «Once Upon A Time In Hollywood» mest i slekt med «Inglourious Basterds», den har noe av den samme lekende, subversive holdningen til et stykke blodig historie. Unge jenter med fanatisme i blikket slutter seg til kultlederen Charles Manson, og lurer i kulissene - bokstavelig talt, siden Manson-familien holdt til på et nedlagt filmsett. I det hele tatt definerer alle seg ut fra filmene som omgir dem.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer