Duellen de ikke har råd til å tape!

TV2 har de siste ukene knust NRK i kampen om seere klokka 21. Nå skal TV2 også vinne såpekrigen. Kanalen satser 66 millioner kroner på «Hotell Cæsar», som skal sendes hver eneste ukedag.

TV-kvelden i høst

NRK må spare 53 millioner kroner og håper «Offshore»-serien fortsetter å lokke tv-seerne til statskanalen. Imens bebuder konkurrentene at de vil pøse millioner inn for å vinne høstens tv-slag.

«Redaksjon 21» knust

De siste ukene har TV2 hatt dobbelt så mange seere som NRK1 klokka 21. «Redaksjon 21» med programlederne Gry Blekastad og Geir Helljesen sliter med å få samme tak på seermassene som forgjengeren Anne Grosvold.

Ingen bruker ordet fiasko, men uroen øker.

NRK har ingen planer om å skifte ut Blekastad og Helljesen.
- De skal lede programmet fram til nyttår, uansett seeroppslutningen, sier Terje Svabø, som leder «Redaksjon 21».

- Vi har ikke har klart å etablere distansen til TV2 hittil i høst. Fortsatt er vi størst, uka sett under ett, og hovedsending målt mot hovedsending. Men vi må innse at de fleste nye seerne er gått til TV2, sier nyhetsredaktør i NRK, Hans-Wilhelm Steinfeld.

- Det er klart vi registrerer at vi til tider er tre ganger så store som NRK. Men jubler ikke for tidlig. Dette kan endre seg fort, sier en fornøyd TV2s nyhetssjef, Kjell Øvre Helland, til Dagbladet.

Nyhetskrigen

NRK har likevel fortsatt godt grep om helga. Lørdagsrevyen er, med over 900000 seere sist lørdag, den største nyhetssendingen i Norge. Men på hverdagene er det annerledes.

- Vi skal slå de andre ved å være til stede der ting skjer, og satse på nyheter foran hermetikk, sier NRK-direktør Einar Førde, som kapret TV2-seere ved å legge lokalnyhetene til kl. 18.30.

TV2 har vanligvis mellom 10 og 12 prosent av alle seerne på sine 18.30-sendinger. Det betyr om lag 400000 personer. Klokka 21 er antallet doblet, ifølge målinger fra MMI.
For NRK, som har lovet seg selv og seerne å vinne nyhetskrigen, er situasjonen stikk motsatt.

20 prosent av tv-seerne ser Dagsrevyen. Men dette halveres når «Tjueen-nyhetene» og «Redaksjon 21» slipper til.

Rådyre såper

Til sammen 110 millioner kroner bruker TV2 og TVN på sine to serier, henholdsvis «Hotell Cæsar» og «Venner og fiender».

TVNorge har først premiere med «Venner og fiender», såpeserien til vel 44 millioner kroner. Førstkommende søndag vises de to første episodene av serien, der de tre 22 år gamle barndomsvenninnene Pernille (Helene Margrethe Ulrichsen), Rikke (Janne Horgen Friberg) og Stine (Line Karlsen) fra småbyen Kvernfoss følges i tykt og tynt. I første omgang i 170 episoder.

Hver av episodene koster 263000 kroner. 61 er allerede ferdigspilt. Resten tas opp i Sverige i høst.

- TVNorge vil også bruke høsten til å avgjøre om vi skal sikre oss enda flere episoder, sier informasjonssjef, Jens Petter Gjelseth.

Hotellkjøp

TV2 åpner også lommeboka på vidt gap. Kanalens satsing på «Hotell Cæsar» blir rådyr, og TV2-ledelsen har godkjent utgifter på om lag 300000 for hver eneste kveldsepisode. Det betyr formidable 66 millioner kroner bare for å få serien skikkelig i gang.

Ingrid Iversen (Beate Eriksen), Georg Anker-Hansen (Toralv Maurstad) og Ninni Krogstad (Henriette Lien) fyller tre av de mest sentrale rollene i serien.

Første episode av «Hotel Cæsar ser du på TV2 24. oktober.

NRK fortsetter med sine intriger i populære «Offshore» på søndagskvelder.

TV2 har 96 nye episoder av «De syv søstre» klar. De to første sendes lørdag 12. september.

Høstjakta er i gang!

HVEM VINNER?: Det vet foreløpig ingen. Det som er klart er at TV2 har tatt veldig innpå NRK i det siste.