Opplyser: Med TV-aksjonen blir hele folket, ikke minst nye generasjoner, bevisst på konkrete utfordringer, enten temaet er rent vann, regnskog eller mennesker på flukt. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Opplyser: Med TV-aksjonen blir hele folket, ikke minst nye generasjoner, bevisst på konkrete utfordringer, enten temaet er rent vann, regnskog eller mennesker på flukt. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

Debatt: TV-aksjonen

Dugnaden lever av at folk ser poenget med å delta

Som verdens største dugnad har TV-aksjonen unik synlighet

Meninger
Stian Slotterøy Johnsen, generalsekretær i Frivillighet Norge.
Stian Slotterøy Johnsen, generalsekretær i Frivillighet Norge. Vis mer

Henrik Kjellmo Larsen kritiserer søndag frivillighetens selvpålagte karantenetid for andre innsamlinger i TV-aksjonsperioden. Frivillighet Norge representerer 50 000 lokale lag og foreninger fra alle deler av frivilligheten som har stått bak vedtaket siden 2008.

Hvorfor? Fordi frivilligheten ser at aksjonen bidrar til byggingen av sivilsamfunnet vårt.

Som verdens største dugnad har TV-aksjonen unik synlighet. Privatpersoner, skoleklasser, næringsaktører og politikere stiller opp og samler landet én helg i året og bygger den sosiale ansvarsfølelsen i befolkningen. Det styrker det veldedige og humanitære arbeidet, også resten av året.

I Norge står dugnaden sterkt, men den lever av at folk ser poenget med å delta. Det er tungt å ta verdens utfordringer inn over seg og det kan oppleves håpløst å gjøre noe med dem. NRK dedikerer en hel søndag med sendetid direkte inn i norske stuer, bloggere gir opp annonseinntekter for formålet og TV-aksjonen er tema på landets skoler.

Da blir hele folket, ikke minst nye generasjoner, bevisst på konkrete utfordringer, enten temaet er rent vann, regnskog eller mennesker på flukt.

Dessuten ser de at det nytter å bidra, hva pengene deres går til og skjønner at innsamlinger er sentrale.

Karantenetiden gjør dette unike fokuset mulig selv om konkurransen om å bli hørt er sterkere enn noen gang.

I år ble over 200 millioner samlet inn til Røde Kors sin innsats for uskyldige krigsofre. Det viser at folket fortsatt ønsker TV-aksjonen velkommen og at den fortsatt har en unik mulighet til å gjøre forskjell i verden.

Det er ikke en verdi frivilligheten vil utfordre.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook