TERNINGKAST To:  «The Boss Baby» er en oppsiktsvekkende uengasjerende og umorsom animasjonsfilm satt sammen av umotiverte sjangerpastisjer og drøvtygde populærkulturelle referanser.Vis mer

Anmeldelse: «The Boss Baby»

Dum, overfladisk og uspiselig

«The Boss Baby» handler – dessverre – ikke om Donald Trump.

FILM: I utgangspunktet burde det være lett å besvare spørsmålet om hvorvidt man har sett «The Boss Baby». Svaret burde være enten «ja» eller «nei» – til nøds «deler av den» – men når man undersøker nærmere viser det seg at det ikke er fullt så enkelt. Tom McGrath har nemlig laget en film som er såpass gjennomsyret av parodi, pastisj og drøvtygde populærkulturelle referanser at det er fullt mulig å tilbringe halvannen time i et rom hvor den vises og ikke sitte igjen med stort mer enn en vag følelse av déjà vu.

The Boss Baby

2 1 6

Animasjon, familiefilm

Tom McGrath

Norske stemmer av Johan Golden, Morten Røhrt, Lars Sundsbø, Henriette Steensrup m.fl.

7. april 2017

6 år

The Boss Baby

«Baby on (the) board»

Tynt
Utgangspunktet for filmen er at det som barn kan være frustrerende å oppleve at idyllen mellom en selv og ens foreldre knuses av en nyankommet baby som legger beslag på alt av oppmerksomhet og entusiasme. Dette er det nærmeste «The Boss Baby» kommer noen form for oppriktighet, og utenpå dette spinkle premisset har McGrath og manusforfatter Michael McCullers konstruert en innfløkt mytologi om at babyer produseres i en fabrikk i himmelen før de sendes til foreldrene i drosje.

Lillebroren som en dag dukker opp utenfor huset til sju år gamle Tim og foreldrene hans er imidlertid ingen hvilken som helst baby, men en del av en høytstående administratorkaste som er født til å herske over familiene de blir tildelt, og som aldri blir eldre. Dette metafysiske rammeverket er verken god underholdning eller noen god metafor, og reduserer det underliggende dramaet til en emosjonell Rube Goldberg-maskin av typen et dataprogram kunne satt sammen etter å ha blitt foret med tilstrekkelig mange reklamefilmer for mobiltelefoni og melkeprodukter.

Hult
Spørsmålet om hvorvidt godt håndverk fortjener honnør er noe terningkastanmeldere jevnlig må ta stilling til, og hva gjelder animasjon og vitsetetthet er «The Boss Baby» unektelig en profesjonell og kompetent film. Samtidig er den også ute av stand til å fortelle en engasjerende historie – langt mindre få publikum til å bry seg om hovedpersonene – hvilket er det absolutte minimum av hva man burde kunne kreve av en DreamWorks-produksjon med en prislapp på 125 millioner dollar.

Lanseringen av «The Boss Baby» har vært utsatt flere ganger, og man kan bare forestille seg hvordan studioet febrilsk har arbeidet for å vri historien om denne dresskledde babyen til en kritikk av Donald Trump (Alec Baldwin som har stemmen til tittelfiguren i den amerikanske versjonen spiller som kjent presidenten på «Saturday Night Live»). Men i den grad filmen kan sees som et bilde på dagens USA, er det fordi den – høyst ufrivillig – oppsummerer tiårene med kommersiell forflatning og altomfattende infantilisering av kulturen som la grunnlaget for Trumps valgseier.