Dumpet av Kanal 24

Kvinnene på 32 er overrasket over at Kanal 24 dumper dem som markedsføringsmål allerede.

- Det er aldri noe morsomt å bli dumpet. Jeg synes ikke det er så veldig troverdig å gjøre det slutt etter så kort tid, sier Beate Nossum, kommunikasjonsrådgiver i Geelmuyden Kiese.

- Vi kvinner på 32 er så overrepresentert for alle målgrupper at det går greit for min del, sier Tuva Ørbeck Sørheim, redaktør i Bokklubben Nye Bøker.

Lunkne anmeldelser

Begge er med sine noen og tretti midt i målgruppa for Kanal 24. Da radiokanalen hadde vært på lufta ei uke, satte Dagbladet sammen et lytterpanel bestående av Nossum (34), Ørbeck Sørheim (32) og skuespilleren Laila Goody (32). Alle de tre ga lunkne anmeldelser av kanalen. Her får de følge av andre kvinner.

Ifølge Dagens Næringsliv viser tall fra TNS Gallup at 12 prosent av alle menn lytter til den nye kanalen, mens bare sju prosent er kvinner.

- Feilaktig

Kanal 24 bestemte seg for å droppe markedsføringen mot kvinner i 32-årsalderen etter at de dårlige lyttertallene ble lagt fram i forrige uke.

Etter et styremøte uttalte styreleder Per Axel Koch at det var feilaktig å fokusere på 32-åringen. Han vil ha en bredere lyttergruppe. Tuva Ørbeck Sørheim tror det kan være smart å tenke nytt.

- Overdrev betydningen

- De forsøker å endre strategi og komme på offensiven igjen. Den 32 år gamle kvinnen er nok blitt en belastning for dem. Jeg tror det er lurt å ha slike mål internt, men ikke så smart å gå ut med dem eksternt, sier Ørbeck Sørheim.

Hun får følge av Nossum:

- Det er mange som er ute etter å nå 32-åringen, og jeg tror ikke det er målgruppa det er noe feil ved. Jeg tror de har overdrevet betydningen av å definere målgruppa. De er i ferd med å finne sin form, men er for svake på innhold.

- Markedet er der

Nossum tror likevel det er marked for en radiokanal for kvinner i 30-åra.

- I utgangspunktet tror jeg det er bruk for en radiokanal for oss som er for gamle for Petre, synes deler av P2 er for sært og P4 for sidrumpa.

GODTAR DET: Tuva Ørbeck Sørheim vet hun er attraktiv for markedsførere og synes det er greit å bli dumpet.