Dusjkamera ga nettrekord

Nordmenn er gale etter Big Brother. Telenor Internett har aldri sett større trafikk - og dusjtimen gir nye rekorder.

- Vi har aldri sett større trafikk, sier informasjonssjef Erik Øiestad i Telenors nettselskap Nextra til Dagbladet.no.

I går registrerte selskapet en trafikk inn i sitt nett som var tre ganger over normalen. I dag, mens han ble intervjuet av Dagbladet.no, tikket det innen ny rekord.

- Nå er trafikken så høy at nåla peker utenfor grafen, sier Øyestad.

Målingene viser trafikken ut av Telenors nett. Men over halvparten av alle nettbrukere i Norge, og serverne til Big Brother, ligger innenfor Telenors nett. Det er vanskeligere å måle interntrafikken, men det er ingen tvil om at den er høy.

- Dette er norgesrekord, slår Øiestad fast.

Kikkere med netttilgang

Aller høyest er trafikken mellom 09.30 og 10.30 - tidsrommet TVNorge har markedsført som «det eneste tidspunktet på døgnet der det er varmt vann i dusjen i Big Brother-huset». Deltagerne står i kø for å dusje - og kikkerne ståpr i kø for å se på. Big Brother selv anslår at 10 000 personer var inne samtidig.

I Danmark måtte Folketinget sperre tilgangen til Big Brother-sidene fra sine PCer fordi de folkevalgte og ansatte surfet så mye på kikkerkameraene at parlamentets egne nettsider ble utilgjengelige.

En halv million seere

Søndagens Big Brother-premiere ga ny rekord for TV Norge. Hele 720 000 seere fulgte sendingen, en all time high for kanalen. Forrige rekord ble satt da Chelsea banket Vålerenga på Stamford Bridge våren 1999, et fornøyelig skue som ble fulgt av 600 000 norske seere.

- Vi er svært godt fornøyd . At 458.000 seere fulgte oss i går er meget gledelig Vi har sett fra andre Big Brother-land at seertallene faller med 40 - 50 % før de stabiliserer seg, sier programredaktør Eivind Landsverk i en pressemelding.

Big Brother-sendingene gir også gode seertall for andre programmer. Muldvarpen, som sendes på kanalen rett etterpå, satte i går en ny seerrekord med 331 000 seere.