- DVD-Jon er en helt

Kjøp av digitalt innhold. Slaveri? Frihet? Nettekspert Håkon Wium Lie svarte leserne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Dagbladet.no): Apple lanserte den norske versjonen av iTunes Music Store rett etter midnatt i dag. Musikkbutikken har vært en suksess for datagiganten og har for mange vært inngangen til lovlig nedlastning av musikk.

- iTunes Music Store har revolusjonert hvordan vi oppdager og lytter til musikk. Vi selger nå flere enn en halv milliard låter per år, skriver Apples visepresident for programvare, Eddy Cue, i en pressemelding.

Her i Norge koster sangene 8 kroner. Albumene starter på 80 kroner.

Et kjapt søk i butikken viser at du kan kjøpe musikk fra kjente norske artister som Lene Marlin, Turboneger, Morten Abel, Anneli Drecker og Madrugada.

Men hva er det du kjøper?- Mange er ikke klar over at de binder seg til et system når de kjøper iPod eller en annen digital avspiller, sier redaktør Nick Ross i datamagasinet PC Pro til BBC.

Den uttalelsen går rett inn i kjernen av problemet med kjøp av innhold på nettet. De fleste som selger digitalt innhold, som eksempelvis musikk, bruker en digital rettighetsadministrasjon, eller DRM: en forkortelse av det engelske begrepet «Digital Rights Management».

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer