DVD-salget til himmels

Vi kjøpte for 870 mill første halvår. Her er DVD-toppen.

(Dagbladet.no): En fersk forbrukerundersøkelse fra GfK viser at nordmenn i løpet av årets første halvår har kjøpt DVD-er for hele 870 millioner kroner, skriver Aftenposten.

Det viser at nordmenn er i verdenstoppen når det gjelder DVD-kjøp.

For platebransjen peker pila i en helt annen retning.

Ulike metoder

Den norske platebransjeorganisasjonen IFPI oppgir på sine nettsider at det fram til august var solgt singler, album og musikk-DVD\'er for en samlet verdi av 438 millioner kroner.

Men IFPI og GfK har ikke kommet fram til tallene på en måte som gjør dem sammenlignbare.

GfKs metode er en brukerundersøkelse, altså inkluderer de moms og butikkens fortjeneste. Det gjør ikke IFPIs tall.

Dessuten har førstnevnte inkludert kjøp av DVD-plater fra utenlandske nettbutikker.

STORSELGER: «Uno» har solgt mye i et glimrende norsk DVD-år så langt. FOTO: FILMWEB
STORSELGER: «Uno» har solgt mye i et glimrende norsk DVD-år så langt. FOTO: FILMWEB Vis mer

Men tendensen er klar: Det totale musikksalget har gått ned 12 prosent i volum og 11 prosent i verdi sammenliknet med fjoråret.

- Vår undersøkelse viser en verdiøkning på 50 prosent og en volumøkning på 60 prosent for DVD- og VHS-salget, sier Christer Mikalsen i GfK til Dagbladet.no.

Gamle filmer om igjen

Den mestselgende DVD\'en hittil i år er «Shrek 2», som over 200 000 nordmenn har gått til anskaffelse av. Til sammenlikning har 90 000 mennesker kjøpt U2s nyeste skive, skriver Aftenposten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Man må ikke se seg blind på enkelt-tall. Norsk musikk selger mer enn noensinne. Men generelt har det blitt vanskeligere for en CD å selge til platina, det vil si 40 000 eksemplarer, sier Morten Jensen, markedsdirektør i plateselskapet Universal, til avisa.

Både filmbransjen og musikkbransjen går en spennende høst i møte. Tradisjonelt selges det flere underholdningsartikler på høsten. Det kommer flere store titler, og julesalget står for mye av årets omsetning.

Roald Dye i Norsk Videogramforening tror det faktum at DVD-plater har blitt billigere, samt at det har kommet flere titler på markedet, må ta sin del av æren for salgsøkningen.

- Mange gamle filmer har kommet på DVD de siste par årene. Flere filminteresserte går til innkjøp av disse, selv om de kanskje allerede har den på VHS. Filmen holder seg bedre i dette formatet, mener han.

Svakt kinobesøk

Et skår i gleden for filmbransjen er at nordmenn går mindre på kino.

Men dette skyldes neppe det økende DVD-salget, tror Dye.

- Nei, undersøkelser viser at de som ser mye film hjemme også går mye på kino. Nedgangen i kinobesøket er en internasjonal tendens, hevder han.

Grunnen har vært få store titler i år.

- «Ringenes Herre»-filmene har nok hatt mye å si for kinobesøket de siste årene, tror generalsekretæren.

BRUKER MYE PÅ FILM: Nordmenn har brukt anslagsvis 870 millioner kroner på DVD-filmer i år.