Dybdahl fant godlyden i Los Angeles

Smakfullt USA-album fra melankolikeren Thomas Dybdahl.

FOTO: HAMPUS LUNDGREN/ DAGBLADET
FOTO: HAMPUS LUNDGREN/ DAGBLADET Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

ALBUM: Etter suksessen med «...That Great October Sound» i 2002, fulgte Dybdahl opp med tette utgivelser - i 2003, 2004 og 2006. Så tok han en pause til 2010. Ny pause, med et lengre opphold i USA, og tre år etter er «What's Left Is Forever» klar - hans sjette studioalbum.

Og pauser kan være en bra ting.

Bylarm

Dybdahl var i hvert fall i kjempeform da han spilte noen av sine nye låter under Bylarm i februar.

Live sto han da fram som litt av en gitargud.

Mykt og melankolsk

Denne siden av ham slipper nesten ikke til på «What's Left Is Forever», som i stedet føyer seg inn i rekka av myke, melankolske Dybdahl-plater i et musikalsk landskap der soul møter vestkystpop.

Uansett er det én ting han ikke rokker ved, sin karakteristiske sangstil - myk og dempet, av og til hviskende og litt tilbaketrukket.

Der har han på mange måter skapt en egen sjanger.

Noe er likevel annerledes.

Kjent produsent

I Los Angeles har Dybdahl jobbet med Larry Klein, som debuterte som produsent med Joni Mitchells «Wild Things Run Fast» i 1982. De giftet seg samme år, men ble skilt i 1994.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer