Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Dybdahl-reklame verdt millioner

- Verdt mange millioner kroner i eksponering, sier reklameekspert.

(Dagbladet.no): - Ceeeecilia…

Slik starter et 29 sekunders klipp som for tida går på amerikanske tv-skjermer. Lyden er fra Thomas Dybdahls låt «Cecilia», og er bakgrunnsmusikk i en reklame for kjeden Radio Shack.

Thomas Dybdal er også personlig med i tv-annonsen - det samme er hjemmesiden hans.

Reklamen, som går på riksdekkende amerikansk tv, avsluttes med gavetips elektronikkfirmaet har til Valentins-dagen 14. februar.

Thomas Dybdahl sier han ikke solgte seg ut ved å si ja til å reklamere for det multinasjonale selskapet.

En kamel 

- Nei, jeg synes ikke det. Noen kameler må du jo svelge for å komme i en posisjon hvor du kan gjøre det du vil mest. Det er en av beste tingene ved å ha en viss suksess, sier Dybdahl til Dagbladet.no, og forteller han ikke vet hvor mye han tjente på jobben.

For motivasjonen bak deltakelsen er ifølge Dybdahl å slå gjennom i det amerikanske markedet - et marked hvor det er mange om beinet og vanskelig å stikke seg fram.

GULL VERDT: Med sitt amerikanske reklamestunt har Thomas Dybdahl funnet skatten i enden av regnbuen, mener ekspertene. Foto: AGNETE BRUN / DAGBLADET
GULL VERDT: Med sitt amerikanske reklamestunt har Thomas Dybdahl funnet skatten i enden av regnbuen, mener ekspertene. Foto: AGNETE BRUN / DAGBLADET Vis mer

- Det var en så sykt god eksponering for musikken, og jeg fikk vist både nettsida og navnet mitt. For meg spiller det en mindre rolle hva det er reklame for - jeg ser på det som en reklame for meg selv, konstaterer Dybdahl, som ikke ville stilt opp i reklamer på norsk tv.

- Her har jeg etablert meg som artist og behøver ikke den eksponeringa, sier Dybdahl

Verdt millioner
«Et scoop» er betegnelsen kommunikasjonsrådgiver Bjørn Tumyr i Dinamo PR bruker på reklamen. Han sier eksponeringa Dybdahl får er verdt forferdelig mye penger, og vil kunne hjelpe ham slå gjennom i USA.

- I Norge ville det kostet flere millioner kroner, mens på det amerikanske markedet kan du gange det med ti. Der finnes det 250 millioner potensielle seere, konstaterer Tumyr.

Han tror ikke det at Dybdahl fronter et stort selskap vil ødelegge folks inntrykk av ham som artist.

- Enten man liker Radio Shack eller ikke, så tenker folk at «dette er en kul låt», sier han.

Thomas Dybdahl sier han ikke ville deltatt i hvilken som helst form for reklame.

- Som musiker er det ikke nødvendigvis bra å være med i en reklame. Men det er ikke ofte du får denne vinklinga med både navnet, musikken og ansiktet, sier Dybdahl.

image: Dybdahl-reklame verdt millioner

Kvalitetstegn

Kommunikasjonsrådgiver Beate Barth-Nossum i Geelmuyden Kiese mener Dybdahl har alt å vinne på denne kampanjen, nettopp grunnet det massive fokuset på ham og ikke iPod’ene og gps-enhetene det egentlig reklameres for.

- Det er nesten vanskelig å se om dette er en reklame for Radio Shack eller Thomas, sier hun.

- Dette må være en enorm mulighet for ham, og det ikke så mange norske artister som får så mye drahjelp i et vanskelig marked.

Barth-Nossum mener det skjedde et skifte på midten av 90-tallet, hvor det ble mer legitimt for kredible artister å delta i slike kampanjer.

- Nå kan det sees på som et kvalitetstegn. Se på Geir Jenssen, han fikk sitt internasjonale gjennombrudd etter musikken hans ble brukt i en reklame, sier hun.

Tidligere har blant annet norske navn som Röyksopp og 120 Days hatt suksess ved å selge musikken sin til reklamefilmer.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media