ALBUMDEBUTANTER: Per Arne Ferner (t.v.) fra Oslo og Per Gunnar Juliusson fra Linköping i Sverige etter at de hadde vunnet JazzIntro-finalen i Molde i 2010. Nå er debutalbumet her, og hvilken debut! FOTO: KJELL HERSKEDAL/NTB scanpix
ALBUMDEBUTANTER: Per Arne Ferner (t.v.) fra Oslo og Per Gunnar Juliusson fra Linköping i Sverige etter at de hadde vunnet JazzIntro-finalen i Molde i 2010. Nå er debutalbumet her, og hvilken debut! FOTO: KJELL HERSKEDAL/NTB scanpixVis mer

Dyktige debutanter og en nordmann i New York

Albumnytt fra Ferner/Juliusson, Andrea og Eivind Opsvik.

ALBUM: Gitaristen Per Arne Ferner (Oslo) og pianisten Per Gunnar Juliusson (Linköping) vant JazzIntro-finalen under Moldejazz i 2010 og ble med det kåret til Årets unge jazzmusikere det året.

Nå, mens kvaliken til nok en JazzIntro-finale er i full gang, utkommer endelig Ferner/Juliussons debutalbum «Undertowed», og hvilken entrée den er!

FERNER/JULIUSSON: Debutalbum som imponerer på alle måter.
FERNER/JULIUSSON: Debutalbum som imponerer på alle måter. Vis mer

TITTELEN blunker til Bill Evans/Jim Halls 1962-klassiker «Undercurrent», men det er en annen gitarist (og pianist!), Ralph Towner, som spøker i bakgrunnen der Ferner og Juliusson etablerer et duouttrykk så intuitivt tettvevd og samtidig så dynamisk at hver tone, harmoni, frasering og dialog får klangrom og pustemulighet.

Ferner-komposisjonene «The road may belong to Baoding» og den umiddelbart påfølgende «Milla dates with density» utgjør et kompositorisk tyngdepunkt av klasse på et album der ingenting er uinteressant.

«Overseas IV»

Eivind Opsvik

4 1 6
Plateselskap:

Loyal Label/Musikklosen

Se alle anmeldelser

Debuten blir ikke mindre oppsiktsvekkende av at de to unge musikerne legger for dagen frapperende instrumentbeherskelse og modenhet i stykker der «ECM-jazz» og melodiøs klassisk samtidsmusikk i så vel strukturert som improvisert forening klinger klarest av flere stemmer. At det handler om et originalrepertoar, bidrar heller ikke til å dempe forventningene til duoens videre skapende, utøvende og innspillende virke.

OGSÅ «Andrea kvintett», som slippes denne uka (fredag), er et debutalbum, med alle tekster og melodier signert singer/songwriter Andrea (Andrea Rydin Berge).

ANDREA: Ung, god sanger i godt og originalt instrumentalselskap.
ANDREA: Ung, god sanger i godt og originalt instrumentalselskap. Vis mer

Hun synger dem sikkert og fint formidlende (på et rett nok ikke helt genuintklingende engelsk), i god samklang med saksofonistene Harald Lassen (tenor), Svein Magnus Furu, (tenor, klarinett) og Kim-Erik Pedersen (alt, baryton) samt bassisten Christian Meaas Svendsen.

Berge, som også spiller autoharpe, har bakgrunn fra musikkstudier ved Universitetet i Oslo, mens de øvrige kvintettmedlemmene har fartstid fra Musikkhøgskolen. Alle tilhører den «ung og særdeles lovende»-generasjonen som er i ferd med å bane seg vei inn i det etablerte, profesjonelle norske jazzmiljøet med store steg. Arrangementene er Berge og bandets, og siden hun også er med-produsent, hersker det liten tvil om hvem som er utgivelsens drivende kraft.

«Overseas IV»

Eivind Opsvik

4 1 6
Plateselskap:

Loyal Label/Musikklosen

Se alle anmeldelser

Hun må imidlertid dele æren for det gode sluttresultatet med musikerne sine; alt fra drivende King Curtis/soulsax-komp til sarte sax-dialoger og pulserende bassdriv fyller låtene med variert melodisk og stemningsmessig substans.

NEW YORK-bosatte Eivind Opsvik og hans Overseas-gruppe er ute med sitt fjerde album siden 2003, rimelig nok kalt «Overseas IV». 2012-utgaven av Overseas teller nok en gang kjente utøvere fra den progressive New York-scenen — saksofonisten Tony Malaby, pianisten Jacob Sacks, gitaristen Brandon Seabrook (ny) og trommeslageren Kenny Wolleson — og den norske bassisten tar dem med inn i det han selv kaller «eksperimentell kinematisk musikk».

EIVIND OPSVIK: Intense cinematiske fortellinger fra New York.
EIVIND OPSVIK: Intense cinematiske fortellinger fra New York. Vis mer

Det kan oversettes med tung, elektrisk, rocka melodiøs musikk.

Sacks, via preparert cembalo, gir deler av musikken en tidligmusikk-klang som er høyst original, selv i eksperimentell jazz, og Malaby tar fram gamle støy/frijazztakter som truer med å rette ut tenorsaksofonen. Opsvik & co forteller både episke bredlerret-legender og punkete «cinema verité»-historier, og tross et visst stilkaos er forestillingen rett så intens og medrivende.

«Overseas IV»

Eivind Opsvik

4 1 6
Plateselskap:

Loyal Label/Musikklosen

Se alle anmeldelser