ILDSJEL: Izzy Young på sitt Folklore Centrum i Stockholm , som han drev i 45 år. Før han kom dit hjalp han Bob Dylan i gang med karrieren i New York. Foto: Janerik Henriksson / TT / NTB Scanpix
ILDSJEL: Izzy Young på sitt Folklore Centrum i Stockholm , som han drev i 45 år. Før han kom dit hjalp han Bob Dylan i gang med karrieren i New York. Foto: Janerik Henriksson / TT / NTB ScanpixVis mer

Signaler: Izzy Young (1928-2019)

Dylans «hjelpemann» er død

Amerikaneren Izzy Young døde i Stockholm denne uka, 90 år gammel. Izzy, hvem?

Kommentar

Bak enhver stor kunstner står det en eller flere, ofte anonyme, hjelpere og støttespillere. Noen får litt større betydning enn andre.

Izzy Young er blitt kalt «the godfather of folk». Du har kanskje ikke hørt om ham, men når du lytter til Bob Dylan skal du vite at Izzy var mannen som fikk ham i gang. John Hammond ga Dylan platekontrakt, men Izzy omtales som mannen som oppdaget den unge mannen fra Minnesota. Han organiserte det da 20 år gamle talentets første betalte konsert i New York. Det skjedde i Carnegie Chapter Hall i 1961, etter at Dylan hadde blitt fast gjest i hans Folklore Center i Greenwich Village. Billetten kostet to dollar. Bare vel 50 møtte opp, og Izzy tapte penger på konserten.

INTERVJU: Izzy Young om Bob Dylan i Folklore Centrum i Stockholm i 2016. Video: The Local Vis mer Vis mer Vis mer

Folklore Center ble etablert i MacDougal Street i 1957 som en butikk for plater, bøker, noter og instrumenter. Samtidig ble det arnestedet for oppblomstringen av det vi i Norge kaller visesang. Izzy fant opp begrepet folk music.

Blant artistene som spilte i butikken var Peter, Paul and Mary (Peter fant Mary der), John Sebastian, Emmylou Harris og Tim Buckley. Joni Mitchell ble oppdaget der og Patti Smith leste dikt før hun ble rockestjerne.

Dylan skrev pent om Izzy i selvbiografien «Chronicles: Volume One» (2004). «Jeg begynte å 'henge' på Folkore Center, en høyborg for americana og folk», siterer New York Times denne uka i sin gode nekrolog. Videre sier Dylan: «Stedet hadde en antikk eleganse. Det var som et eldgammelt kapell, som et institutt på størrelse med en skoeske». Om Izzy skriver Dylan blant annet: «Stemmen hans var som en bulldozer, og den virket altfor høy for det lille rommet». Han skrev en egen låt tilegnet Izzy og butikken, «Talkin' Folklore Center», som Jan Erik Vold har oversatt til norsk.

Izzy mislikte sterkt at Dylan plugget inn elgitaren, men forble venner til Izzy sovnet inn tidligere denne uka i Stockholm.

Han tok nemlig med seg konseptet fra Greenwich Village da han flyttet til Stockholm i 1973 og åpnet Folklore Centrum, også det en butikk med bøker, plater og konserter. Vold har lest dikt der. Han har bodd rett ved i en årrekke, og de ble venner etter at de møttes i et konditori ved Mariatorget. Les om blogger Leif Gjerstads møte med Izzy og Vold her. Izzy var aktiv fram til sist høst, da helsa sviktet og han ble merket av alderen. Så seint som i fjor skal Dylan ha besøkt Izzy i butikken hans, og han har ved et tilfelle bidratt med en skjerv til driften.

Det var ikke få som forlot butikken ved Mariatorget på Söder med stjerner i øynene etter å ha fått et foredrag fra Izzy om folk-bevegelsens oppvåkning på 60-tallet, med personlige anekdoter om Dylan og andre artister som skulle komme til å forme sjangeren.

MØTTE IZZY: Da Arlo Guthrie spilte i Stockholm på vei til Oslo i 2012, møtte han Izzy Young for første gang på mange år. Guthrie vanket i Greenwich Village i New York, der Young var sentral, på slutten av 60-tallet. Foto: Øyvind Rønning / Dagbladet
MØTTE IZZY: Da Arlo Guthrie spilte i Stockholm på vei til Oslo i 2012, møtte han Izzy Young for første gang på mange år. Guthrie vanket i Greenwich Village i New York, der Young var sentral, på slutten av 60-tallet. Foto: Øyvind Rønning / Dagbladet Vis mer

Undertegnede hadde også gleden av å møte Izzy i Stockholm for sju år siden. Ikke overraskende dukket han opp da folk-artisten Arlo Guthrie spilte i Bryggarsalen på sin «Solo Reunion Tour - Together At Last». Det ble et hjertelig møte med to som kjenner hverandre fra Greenwich Village-tida.

Vi snakket litt om hans Folklore Centrum, og han var opptatt av manglende økonomisk støtte fra byens myndigheter. Det sier seg sjøl at det ikke lå store penger i dette, men en entusiast og ildsjel trenger ikke mye bensin for å få motoren til å gå. Det var nok Israel Goodman Young den første til å skrive under på. Men, som det står i New York Times' utmerkede nekrolog: «Ingen går vel inn i folk music-bransjen for å bli rike».

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.