Dylans svarte kvinner

Bob Dylan synger om Alicia Keys på sin nye plate. Hva er det med ham og afroamerikanske damer?

•  Artikkelforfatter Karl Erik Andersen har i 12 år redigert nettstedet Expecting Rain, der han ved hjelp av pekere til nyheter og annet stoff på nettet viser Bob Dylans inspirasjon og hans betydning for vår vestlige kultur.

(Dagbladet.no): Mandag kommer «Modern Times», Bob Dylans første studioalbum på fem år.

Et par låter har allerede lekket ut på nettet, og blant overraskelsene for dylanologer og andre som er interessert i Dylans tekster er det at den unge artisten Alicia Keys nevnes med navn i åpningssangen.

Sjelden ære

I andre vers av «Thunder on the Mountain» synger Dylan:

«I was thinking about Alicia Keys and couldn\'t keep from crying.
When she was born in Hell\'s Kitchen, I was living down the line.
I\'m wondering where in the world Alicia Keys could be.
I\'ve been looking for her, even clear to Tennessee.»

Mange spør seg hvorfor Alicia Keys har fått navnet sitt i en Bob Dylan-sang, noe som er en sjelden ære (Neil Young ble nevnt i «Highlands» i 1997). Svaret når Bob blir spurt er: «Det er ingenting ved den jenta jeg ikke liker!».

For mange framstår det nok som overraskende at Dylan nevner den unge r&b-stjerna, men dette er slett ikke første gang i hans karriere at han gir uttrykk for en forkjærlighet for svarte sangerinner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

MODERNE TIDER: En ny Dylan-skive er alltid en stor begivenhet, og hans nye plate «Modern Times» fikk terningkast seks i Dagbladet. Her er Dylan avbildet i 2002. FOTO: SCANPIX/AP
MODERNE TIDER: En ny Dylan-skive er alltid en stor begivenhet, og hans nye plate «Modern Times» fikk terningkast seks i Dagbladet. Her er Dylan avbildet i 2002. FOTO: SCANPIX/AP Vis mer

Forelsket i Mavis

Det begynte så tidlig som i 1962, da den unge Dylan spilte munnspill for Big Joe Williams og ble fotografert sammen med bluessangerinnen Victoria Spivey, som var som en morsfigur for ham. I 1985 sa han «oh, man, I loved her... I learned so much from her I could never put into words.»

I 1962 møtte han også Mavis Staples fra The Staple Singers. Den første sangen han hørte av henne fikk håret til å reise seg på hodet, og ifølge eget utsagn lå han «våken i omtrent ei uke».

Mavis på sin side var svært imponert av at en liten hvit gutt hadde skrevet «Blowin\' In The Wind». Bob var så forelsket at han spurte faren hennes om han kunne få gifte seg med henne.

Faren, «Pops» Staples, svarte at det måtte Mavis selv bestemme. Hun sa nei, noe hun senere ga uttrykk for at hun angret på.

Hemmelig gift

En dame av gangen var ikke noe som passet Dylan. I 1978 han hadde en gruppe svarte sangerinner til å kore for seg, som han introduserte som «min eks-kone, min neste kone, min kjæreste og min forlovede». En av disse, Helena Springs, var ikke bare kjæresten til Dylan, men skrev også flere låter sammen med ham enn noen annen (selv om de fleste av disse ikke ble spilt inn eller gitt ut).

Carolyn Dennis var nok den svarte kvinnen han hadde det nærmeste forholdet til. De var gift fra 1986 til 1992, noe de klarte å holde hemmelig fram til Howard Sounes avslørte det i biografien «Down the Highway» i 2001.

Også i de eldre tekstene til Dylan opptrer kvinner av afrikansk opprinnelse. Noen hevder at sangen «To Ramona» er skrevet til musikeren og borgerrettsforkjemperen Bernice Johnson Reagon, og det er faktisk mulig å lese teksten ut fra et slikt perspektiv.

Selv om Dylan har hatt mange kjærlighetsforhold til svarte kvinnelige artister, er det nok like mye deres profesjonelle og kunstneriske talenter han har fordypet seg i. Det er jo kjent at den unge Dylan som fersk folkesanger i New York ikke ga fem flate øre for å stjele sanger og arrangementer fra sine venner og gjøre dem til sine.

Han var som en svamp - sugde opp inspirasjon, lærte nye ting og tok dem flere skritt videre. På samme måten har det nok vært med de svarte damene. Her har han kunnet kople seg direkte inn på telefonlinjen til den afroamerikanske kulturen og oppta nye påvirkninger og perspektiver i sin musikk.

Lysere Dylan?

Gospelmusikken er full av sterke kvinner, og da Dylan gikk inn i sjangeren under sin kristne periode, var det ved å lære fra damene han utviklet seg musikalsk. Helena Springs var for eksempel sentral i Dylans band i tiden rundt utgivelsen av «Slow Train Coming».

«Don\'t you ever pray?» spurte hun, og han svarte med å spørre henne ut om alt rundt hennes kristendom - uten at han ga opp sin jødiske tilhørighet.

Dette er bare noen eksempler på de svarte damenes innflytelse på Bob Dylan. Hvem vet, kanskje er det en ny som nå har gitt ham et lysere syn på livet?

«You think I\'m over the hill
You think I\'m past my prime
Let me see what you got
We can have a whoppin\' good time»

--

Les også: Anmeldelse av «Modern Times»

Les også: Beyoncé som Bob Dylan?

SYNGER OM ALICIA: En tekstlinje om Alicia Keys dukker overraskende opp på Dylans nye plate.
AVSLO GIFTEMÅL: Dylan ville gifte seg med Mavis Staples i 1962. Hun avslo.
HYLLET: Dylan-låta «To Ramona» handler muligens om borgerrettsforkjemper Bernice Johnson Reagon.