VAKKER OG ROTETE: Lett umotiverte mennesker og drager snubler rundt i et forseggjort landskap i «Dragetreneren 3». Vis mer

Anmeldelse Film «Dragetreneren 3»

- Dypere enn mange animasjonsfilmer

«Dragetreneren 3» har utsøkt animasjon, et rufsete plott, og noen fine betraktninger om å bli voksen

«Dragetreneren 3»

3 1 6

Animasjon

Regi:

Dean DeBlois

Skuespillere:

Alexander Rybak, Kjersti Sandal, Jan Martin Johnsen

Premieredato:

11. januar 2019

Aldersgrense:

6 år

Orginaltittel:

«How To Train Your Dragon: The Hidden World»

«Dypere enn mange animasjonsfilmer»
Se alle anmeldelser

FILM: Noen, antagelig ganske mange, i det enorme produksjonsapparatet bak «Dragetreneren»-serien har en stor kjærlighet til detaljer. Jeg håper de får anerkjennende nikk under neste medarbeidersamtale.

Animasjonen i den tredje filmen i serien er nemlig utsøkt. Fliden synes i den omhyggelige komposisjonen av de stemningsfulle landskapene. Bare måten en lykt kommer til syne gjennom et disig landskap er gjort med stor forståelse for det poetiske potensialet, også i en scene som strengt tatt bare er en liten avsats før et stort slagsmål bryter løs.

Omhuen er også lett å spore i ansiktene som fyller kinolerretet, kanskje særlig trekkene til vår helt, Hikken. Både som ung mann og i tilbakeblikkene til barndommen er trekkene hans fulle av undring, usikkerhet og eventyrlyst, og de forskjellige uttrykkene driver over ansiktet hans som lette skyer.

Dypere klangbunn

I «Dragetreneren 3» har Hikken gjort vikinglandsbyen sin til et slags eksil for alskens drager, som iblant er litt større og voldsommere enn hva omgivelsene helt tillater. Han flyr fremdeles rundt på dragen sin, Tannløs, og er litt usikker på akkurat hvor tett han er knyttet til kjæresten Astrid. Disse grubleriene må han sette på vent når den peroksidblonde dragejegeren Grimmen får landsbyen og Tannløs i sikte.

Et annet tiltalende trekk er at «Dragetreneren 3» har en klangbunn som er litt dypere enn den ytre handlingen. De tre filmene er ikke bare nye runder i et gammelt spor. Hikken er synlig eldre for hver gang. Og den siste filmen behandler, ganske subtilt, de blandede følelsene knyttet til å bli voksen, til et nytt stadium der lekekameratene du baser rundt med, ikke lenger er dine nærmeste. Man må knytte andre bånd og inngå i andre forpliktelser.

Umotivert handling

Men oppfinnsomheten har i denne omgang gått så tungt inn i det visuelle at det har blitt lite igjen til selve historien. Den er oppstykket og ofte dårlig motivert.

Når vikingbyen tidlig i filmen utsettes for et angrep, er det ikke for at inntrengerne skal stjele dragen - de vil bare fortelle at de kommer til å stjele dragen. Hvis denslags får deg til å stille ubekvemme spørsmål om hvorfor, er det på tide å lukke ørene og nyte det neste svimlende dragestupet gjennom luften.