Dystert om døden

Handlingen utspilles den dagen Lars Hertervig dør. Gjennom stemmen til en fiktiv søster tegner forfatteren et skyggefullt bilde av den «gale» maleren. «Melancholia II» er en rapport fra dødens venteværelse - et memento mori så ubønnhørlig i sitt uttrykk at den kan sette de dystreste barokke salmediktere i skyggen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

«Melancholia I» var bygd over et trippelmønster med tre fortellerrøster i tre separate hovedkapitler: Lars Hertervig i Düsseldorf og på Gaustad asyl og en fiktiv forfatter av en bok om den samme Hertervig. Forfatteren trådte inn i malerens sinn og tegnet et medrivende portrett av et menneske og en kunstner som svingte mellom en ekstrem selvhevdelsestrang og en like ekstrem mindreverdsfølelse. Samtidig var romanen et forsøk på å gripe de metafysiske dimensjoner ved Hertervigs malerkunst. Hele boka, og ikke minst det siste kapitlet, var gjennomsyret av en lyslengsel, av en søken etter et indre lys, en guddommelig gnist. Jon Fosse er en overraskelsenes mann. I «Melancholia II» beveger han seg i en helt annen retning. Her introduserer han en ny røst, og følgelig også et nytt perspektiv på «den gale maleren». Denne røsten er så insisterende og så dominerende at den skyver Hertervig i bakgrunnen selv om den ofte taler om nettopp ham.

Søster

Røsten tilhører en oppdiktet søster av Lars. Oline er det absolutte bevissthetssentrum i romanen. Trofast følger forfatteren hennes bevegelser og formidler hennes innskrenkede tankeverden den ene dagen i 1902 da den ytterst spinkle handlingen utspinner seg. Lars er død, og en annen bror, Sivert, ligger på det siste. Broren har bedt Oline komme, men hun får aldri somlet seg av sted. På det ytre plan handler romanen om alle de hindringene som kommer i veien.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer