Dytt og dra

KOSTHOLD: Dagbladet retter i en leder den 16.7 oppmerksomheten mot kosthold og helse. Lederen oppfordrer myndighetene til å bruke gulrot i stedet for pisk, altså subsidier i stedet for avgifter. Tre hovedfaktorer influerer vesentlig på folk matvarevalg; det er tilgjengelighet, pris og markedsføring.

Alle tre kan påvirkes positivt og negativt. La frukt, grønnsaker, fisk og andre sunne matvarer bli lettere tilgjengelige, og la dem bli billigere ved hjelp av subsidier eller nedsatt moms, og markedsfør disse produktene bedre. Prisnedsettelsen kan betales med økte avgifter på usunn mat og drikke, slik at den samlede matvareutgiften ikke blir større. Tilgjengeligheten kan reduseres, spesielt for sårbare grupper ved å forby salg av usunn mat og drikke på og i nærheten av skoler og læresteder.

Men det viktigste overfor barn og unge er å beskytte dem mot den massive og aggressive markedsføringen av usunn mat og drikke. Summen av de årlige utgifter som PepsiCo, CocaCola og McDonald bruker til sin globale markedsføring er over 10 - ti - ganger større enn det ordinære årlige budsjettet til Verdens Helseorganisasjon (WHO). Skal vi få et sunnere kosthold, spesielt hos barn og unge, nytter det ikke bare med gulrot. En må både dytte og dra, - i riktig retning.