Anmeldelse: «A Cure for Wellness»

Dytter den amerikanske skrekkfilmen i nye og interessante retninger

«A Cure for Wellness» er et Frankensteins monster sydd sammen av to filmer som verken kan eller vil fungere som en helhet.

TERNINGKAST FIRE: «A Cure for Wellness» er et salig rot, men også en av de mest interessante amerikanske grøsserne på lenge.Vis merVis mer Vis mer Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon

FILM: Utgangspunktet for Gore Verbinskis «A Cure for Wellness» er en slags blanding av Bram Stokers «Dracula» og Thomas Manns «Trolldomsfjellet»: For å redde seg selv og resten av styret i en større amerikansk investeringsbank fra lange fengselsstraffer, reiser den unge forretningsmannen Lockhart (Dane DeHaan) til et kursted i de sveitsiske alpene for å hente hjem selskapets administrerende direktør. Og selv om direktøren insisterer på at behandlingen har reddet ham fra en meningsløs tilværelse i kapitalismens tjeneste, blir det tidsnok klart at det idylliske velværesenteret verken er sunt for kropp eller sjel.

Ideologi«A Cure for Wellness» er minst to filmer i én, og den første av disse – som er den klart beste – dramatiserer en rekke interessante konflikter. Fortellingen om amerikaneren Lockhart, som reiser fra sin skyskraper på Manhattan til et slott i Sentral-Europa for å sette en stopper for en klinikk som kurerer kapitalisme, spiller på spenningen mellom den nye og den gamle verden; kapitalistisk demokrati og føydalsamfunn; amerikansk og tysk kultur. Særlig interessant er det at det filmen leker med tanken om at det bak det amerikanske nidbildet av tyskerne som kaldblodige, usentimentale humanoider skjuler seg en kultur amerikanerne faktisk har noe lære av.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.