- E-avisa kommer for fullt i 2009

Ebok-leseren ikke bare til bøker.

(Dagbladet.no): Papiravisa blør, mens stadig flere leser nyheter på nett. Fra neste år kan det bli enda færre som leser daglige nyheter på papir, hvis vi skal tro den ikke udelt objektive Ryosuke Kuwata. Han er en av toppsjefene i selskapet som er kommet lengst i å utvikle skjermer med såkalt «elektronisk blekk».

Teknologien til E Ink gir strømgjerrige skjermer med svært høy kontrast og oppløsning, og en lesbarhet som nærmer seg den man får med trykk på papir, også utendørs i sterkt sollys. Det er E Inks skjermteknologi som sitter i de ledende ebok-leserne på markedet i dag, som Amazons Kindle, Irex Iliad og Sony reader.

New York Times

Ebok-leserne brukes ikke bare til å lese bøker. Som bruker av Amazons Kindle kan man for eksempel abonnere på egne Kindle-utgaver av The New York Times, Wall Street Journal og The Washington Post. Kindle-utgaven har noe av papiravisas grafiske uttrykk, men er tilpasset det elektroniske lesebrettet i størrelse, presentasjon og stoffutvalg. Oppdateringer lastes enkelt ned via mobilnettet. Kindle er foreløpig bare tilgjengelig i USA.

Ifølge Rysouke Kuwata blir 2009 året da teknologien også blir tatt i bruk i kommersiell skala til distribusjon av elektroniske utgaver av dagens papiraviser i Asia og stillehavsregionen. Men mer er på gang også i Europa og USA. I et intervju med Tech-On røper Kuwata at Hearst Corporation, som eier en rekke av USAs største regionsaviser som San Francisco Chronicle, Houston Chronicle og Seattle Post-Intelligencer, har kjøpt seg inn i E Ink. Ifølge Kuwata skal Hearst ikke bare tilby innhold, men også utvikle sin egen terminal, slik Amazon gjorde med Kindle.

- Europa kommer

I Europa er franske Le Monde blant avishusene som snuser på E Ink. Etter USA er det nå Japan og Europa som kommer for fullt, ifølge E Inks mann østpå.

E-avisene på Amazons Kindle er reklamefrie og basert på abonnementsløsninger. New York Times i Kindle-utgave koster 14 dollar per måned, eller omlag 70 kroner. Om europeiske aktører vil legge seg på en liknende modell, er foreløpig ukjent. Men ettersom dagens skjermer bare viser gråtoner og e-avisene ikke er klikkbare mot weben, egner de seg neppe særlig godt for nettreklame.

PAPIR PÅ SKJERM: New York Times er blant avisene som kan leses i n egen utgave for Amazons lesebrett, Kindle. Foto: SCANPIX
PAPIR PÅ SKJERM: New York Times er blant avisene som kan leses i n egen utgave for Amazons lesebrett, Kindle. Foto: SCANPIX Vis mer

I motsetning til avisenes nettutgaver, er ikke «e-avisa» interaktiv. Her er det ingen weblenker å klikke på, ingen kommentarfelt å diskutere i. Til gjengjeld byr den altså på det mange mener er en mer behagelig leseopplevelse, med en smak av god, gammeldags avis.

Så gjenstår det å se om flere europeiske avishus vil satse på e-avisa, og om europeiske avislesere, som allerede er storforbrukere av avisenes nettutgaver, vil ha «papiravis på nett».

- E-avisa kommer for fullt i 2009