Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Anmeldelse: Steve Earle: «Ghosts of West Virginia»

Earles hilsen til Trump-fansen

Steve Earle er tilbake med egne låter om en ti år gammel gruveulykke.

STEVE EARLE & THE DUKES: Steve Earle (i midten) har med seg The Dukes på albumet «Ghosts of West Virginia», som slippes i dag. Foto: Jacob Blickenstaff /New West Records
STEVE EARLE & THE DUKES: Steve Earle (i midten) har med seg The Dukes på albumet «Ghosts of West Virginia», som slippes i dag. Foto: Jacob Blickenstaff /New West Records Vis mer

ALBUM: I fjor hyllet Steve Earle sin mentor og gode venn Guy Clark med et helt album med hans sanger, på samme måte som han hyllet en annen kompis og mentor, Townes Van Zandt, ti år tidligere.

«Ghosts of West Virginia»

Steve Earle

5 1 6

Rock/folk/country

2020
Plateselskap:

new West Records / Rootsy Music

«Steve Earles beste på mange år.»
Se alle anmeldelser

Nå er han tilbake med egne låter for første gang på tre år, og det er flott å konstatere at han er helt på høyden.

Med «Ghosts of West Virginia» er Steve Earle der mange av oss mener han skal være. I ryggen har han en utgave av The Dukes uten noen av originalmedlemmene. Kenney Looney døde rett før de skulle i studio, og albumet er dedikert til bassisten som var med ham i over 30 år.

Bråk

Earle er en alvorlig mann, og hans ofte radikale synspunkter lander ikke så bra hos amerikanere flest. Særlig ble det mye bråk rundt «John Walker’s Blues» på albumet «Jerusalem» fra 2002. Han ble oppfattet som upatriotisk. Og det er klart han provoserer når han følger opp med en albumtittel som «The Revolution Starts…Now» og sangtitler som «Rich Man’s War». Det var hans «tale til koret», som han sier. Nå ville han si noe til dem som ikke deler hans politiske synspunkter.

TEATER: Steve Earle på scenen i teaterstykket «Coal Country», som er utgangspunktet for det nye albumet.
TEATER: Steve Earle på scenen i teaterstykket «Coal Country», som er utgangspunktet for det nye albumet. Vis mer

Tragisk ulykke

«Ghosts of West Virginia» er et temaalbum med et tragisk bakteppe. Det er en hyllest til de 29 mennene som ble drept i en gruveulykke i West Virginia for ti år siden. Det ble avdekket flere hundre brudd på sikkerheten.

Teaterstykke

Det startet som et teaterstykke om ulykka sett gjennom de to overlevende og de pårørende, med Earle på scenen.

Han ønsket å følge opp med et politisk album for og til dem som ikke stemte som ham sist. Og sjøl om Earle ikke stemte på Trump, understreker han at vi ikke må tenke at alle som gjorde det er rasister eller drittsekker. Da er vi fucked, som han sier.

Møtet med gruvesamfunnet har gjort noe med ham. Han har de samme synspunktene politisk, men han er blitt en mildere og rausere person. Sjøl om han er opptatt av nullutslipp, er han innforstått med at det ikke betyr noen ting i West Virginia. Det handler om å stikke fingeren i jorda.

Bluegrass

Albumet åpner med vakker a capella-sang og glir over i en fengende «Union, God and Country», de tre ordene som betyr mest for mange av de trofaste sliterne som gjorde som faren og bestefaren og levde arbeidslivet sitt i gruva. De hadde kanskje ikke noe valg. Jobben gir penger i kassa, men den kan også være livsfarlig. For de 29 ble det fatalt.

Om vi luker ut trommene, minner både denne og «John Henry Was A Steel Drivin’ Man» stilmessig om «The Mountain», bluesgrassalbumet Earle gjorde med The Del McCoury Band i 1999.

Nøkkelspor

Her er også låter med megetsigende titler som «Devil Put The Coal In The Ground» og «Black Lung». I nøkkelsporet «It’s About Blood» ramser han med smerte opp navnene til alle de 29 som ble drept. Alle navnene står også på coveret til albumet.

«If I Could See Your Face Again» synges usigelig vakkert og sårt av Eleanor Whitmore (fele). Det er litt Sandy Denny og Linda Thompson over Whitmore, som når hun ikke jobber med Earle utgjør duoen The Mastersons sammen med ektemannen (og Dukes-medlem) Chris Masterson (gitar).

Mykere Earle

«Terraplane» (2015) var lettere bluesinspirert og «So You Wannabe An Outlaw» (2017) var preget av countryrock og mer tradisjonelle låter, men med destruktive titler som «Fixin’ To Die» og «This Is It How It Ends». Det er spor av countryrock på «Ghosts of West Virginia» også, men for det meste møter vi en mykere Earle - som i fjorårets folk/country-orienterte Guy Clark-hyllest. En liten dose rockabilly får vi også.

Albumet er for øvrig mikset i mono fordi Earle hører så dårlig på sitt høyre øre at han ikke klarer å oppfatte stereolyd lenger. Mono eller ikke, «Ghosts of West Virginia» er Steve Earles beste album på mange år.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!