Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Eckhard Baur beveger seg

Solid trompetist på krysstokt i jazzens stilarter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tyske Eckhard Baur var en særs velskolert og velrenommert trompeter allerede før han kom til Norge i 1995. Som debuterende leder har han valgt et utradisjonelt kvartettformat. Medspillere er barytonsaksofonist Fredrik Øie Jensen , bassist Roger Arntzen og den svenske trommeslageren David Trübenbach , tre «free spirits», musikalsk sett med Musikkhøgskolen som bakgrunn.

Baurs målsetting er åpenbart å blåse bort jazzstilistiske grenser gjennom å ta i bruk hele trompetspillet fra Armstrong til Don Cherry. Trio-omgivelsen er hovedsakelig «modernistisk», samklangen trompet/baryton leder uvegerlig tankene mot «vestkystjazz», men å båssette kvartetten pr. uttrykk er umulig. Personlig hører jeg ekkoet av salige Lester Bowie i Baurs vilje og store evne til å knytte struktur og innfall, melodi og oppløsning, tradisjon og samtid sammen, og med den ujevnheten referansen antyder: Musikk fra det overdådig begeistrende til det mer unnværlige.

Hele Norges coronakart