VELDEDIGHETSPORNO: Artisten Ed Sheeran beskyldes for å bruke en video til feil årsaker, og fremstiller seg selv som en helt. – Ed Sheeran-filmen er rett og slett fattigdomsturisme, sier SAIHs Øgård. Video: Comic Relief. Vis mer

Ed Sheerans bistandsfilm stemples som «fattigdomsporno» - Han har vist svak dømmekraft

Artistens reklame får negativ oppmerksomhet verden over.

Ed Sheeran var med i en bistandsfilm tidligere i år i forbindelse med Rødnesedagen. Videoen fikk hard medfart internasjonalt, blant annet i The Guardian som omtaler den som «fattigdomsporno».

Den norske Organisasjonen SAIH kårer hvert år de bistandsfilmene som viser fram problemene i Afrika på den verste måten i kåringen Radi-Aid. SAIHs leder Beathe Øgård reagerer sterkt på videoen Sheeran var med i, og den er nominert som en av de mest misvisende bistandsfilmene i 2017.

Se videoen øverst i saken

– Dette er fattigdomsporno. De bruker negative bilder og framstiller lokalbefolkningen på en stakkarslig måte for å vekke følelser som skyld og dårlig samvittighet, og det øker skillet mellom oss og de. De blir de passive mottakerne som selv ikke gjør noe for å bedre sin situasjon, sier Øgård.

«Fattigdomsturisme»

Øgård reagerer på metoden organisasjonene bruker for å få fram sitt budskap. Hun mener at det å bruke en kjendis som talerør for fattige befolkninger er en utdatert metode som fungerte på 1980-tallet.

– Ed Sheeran-filmen er rett og slett fattigdomsturisme. Han reiser for å oppleve ting for første gang. Han er filmens hovedperson og det handler om hans opplevelser, uten at situasjonen bedres for de fattige barna. Det eneste som kommer fram er hans sjenerøsitet.

Disaster Emergency Comittee forsvarer Sheerans kampanjevideo i en uttalelse til The Guardian.

– DEC konsentrerer seg ikke om generell fattigdom i Afrika, men om kriser i hasteområder. På grunn av dette bruker vi grep som får folk til å respondere og donere penger raskt. Vi kommer til å diskutere våre metoder som følge av kritikken, men jeg vil takke artistene som hjalp oss i å samle inn penger til folk i nød, sier Nicola Peckett til The Guardian.

Bidrar på feil måte

Plan Norge bruker ofte kjendiser som ambassadører i sitt veldedighetsarbeid. Deres fokus er på lokalsamfunnene før, under og etter krise, og kommunikasjonssjef Siv Meisingseth synes bruk av kjendiser som ambassadører er helt greit.

– Vi ser at når vi bruker mennesker med en stor følgerskare så får vi mer oppmerksomhet rundt våre budskap og de sakene vi vil ha fram i media. Dette er som regel fordi kjendisene har andre følgergrupper enn de vi vanligvis når fram til, og dermed når vårt budskap lenger, sier Meisingseth.

Også SAIH-lederen mener at kjendiser kan bidra for fattige i Afrika, men at det ofte gjøres på feil måte. Sheeran er en av disse.

– Ed Sheeran har vist svak dømmekraft, og hadde han hatt større forståelse for situasjonen i Liberia hadde han håndtert dette på en bedre måte. Men det er også organisasjonenes ansvar, som arrangerer disse turene og framstiller kjendisene på disse måtene, sier Øgård

Ambassadørene er ikke frelsere

Sheeran-videoen viser i hovedsak hvordan artistens møte med de fattige barna er. SAIH-lederen mener at lokalbefolkningen må bli mer involvert. Ifølge Øgård er ikke dette tilfellet i Sheeran-videoen, hvor han kommer til Afrika som «hvit helt som kan redde alle, mens egentlig bidrar han bare med noen raske løsninger.» Plan Norge forteller at deres fokus alltid er lokalsamfunnene.

– Vi har et bevisst forhold til de vi jobber med i lokalsamfunnene. Vi jobber der og kjenner godt til prosjektene. Så vi kommer ikke ned som frelsere og tar kontrollen. De som jobber i våre prosjekter er de som har løsningen. Kjendisen kan derimot være med som ambassadører og inspirere og spre informasjon, sier Meisingseth.

SAIH lederen tror på at intensjonene trolig er gode.

– Jeg tror kjendisene har gode intensjoner når de deltar i innsamlingskampanjer. Men de må være bevisst sitt ansvar da de har stor påvirkningskraft og av mange blir sett på som rollemodeller. Om de er med på å bygge opp under elendighetsbeskrivelser, kan dette være med på å opprettholde et unyansert bilde av fattige land og påvirker vår virkelighetsforståelse, sier Øgård.

Plan Norges Meisingseth forteller at hun i løpet av sine tre år i organisasjonen ikke har opplevd kritikk for deres bruk av kjendis-ambassadører. Det eneste unntaket er da Ida Fladen i 2016 fikk kritikk for hennes bruk av sosiale medier, men det handlet om henne og ikke årsaken til at hun var med.
Les den saken her: