USIKRE TIDER: Edda Media har blitt solgt fra Mecom til A-pressen, men det er fortsatt flere usikkerhetsmomenter før salget kan ferdigstilles. Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX
USIKRE TIDER: Edda Media har blitt solgt fra Mecom til A-pressen, men det er fortsatt flere usikkerhetsmomenter før salget kan ferdigstilles. Foto: Cornelius Poppe / SCANPIXVis mer

- Edda risikerer kutt

Mecom har nå levert en risikoanalyse til sine aksjonærer. Dersom Edda-salget blir blokkert vil det bli kuttet stort i Edda Media, mener analytiker.

(Dagbladet): Mecom har nylig sendt sine auksjonærer en redegjørelse av salget av Edda Media til A-pressen.

Generalforsamlingen skal møtes 30. januar for å gi sin endelige godkjenning av salget, men som Dagbladet tidligere har skrevet har aksjonærene mulighet til å stemme nei.

I tillegg er oppkjøpet på 1,725 milliarder kroner er i strid med medieeierskapsloven, og må godkjennes av både Konkurransetilsynet og Medietilsynet.

- Sterk interesse Disse hindringene kommer klart fram i risikoanalysen i Mecoms ferske redegjørelse, og det kommenteres at det «finnes ingen garanti» for at salget vil kunne gjennomføres. Likevel anbefaler Mecom-ledelsen sine aksjonærer å stemme ja til salget.

- Mecom har sterk interesse av å selge, og det skal mye til for å endre avtalen, sier Henrik Schultz, medieanalytiker i Sparebank 1 Markets.

Han trekker blant annet fram at Mecom er avhengig av penger for å forhandle bedre lånebetingelser, og få nedbetalt sin gjeld. I tillegg vil et brudd av salget være et brudd med deres låneavtale med bankene, sier han.

- Risikerer kutt - Dersom salget skulle blitt avbrutt kan det innebære større kutt i Edda Media enn det som ellers var planlagt, og det er i alle fall ikke noen tvil om at kuttene som var planlagt før salget vil bli gjennomført, sier Schultz.

Dersom konkurransetilsynet ikke har kommet med en avklaring innen 31. juli kan begge parter trekke seg fra salget. Det er foreløpig ikke fastsatt akkurat hvilken dato Konkurransetilsynet vil komme med et endelig vedtak.

Et annet scenario er at Konkurransetilsynet sier ja, men at Medietilsynet sier nei. Da er det A-pressen som må ta risikoen. Dagbladet kjenner til at Mecom skal være overrasket over alt oppstyret kjøpet har skapt i Norge.

- Fordel med klarhet Edda Media svarer følgende på spørsmål om de er bekymret for at salget blir avbrutt og at Mecom vil kutte i kostnadene.

- Vi forholder oss til at Edda er solgt og avventer nødvendig godkjenning. Når det gjelder kostnadskutt så har vi et vedtatt budsjett som vi vil jobbe etter, sier konserndirektør i Edda Media, Stig Finslo.

FORETREKKER AVKLARING Konserndirektør i Edda Media, Stig Finslo, foretrekker klarhet med tanke på eierskap. Foto: Edda Media.
FORETREKKER AVKLARING Konserndirektør i Edda Media, Stig Finslo, foretrekker klarhet med tanke på eierskap. Foto: Edda Media. Vis mer

- Føler Edda Media seg som en kasteball?

- Nei, vi befinner oss i en liknende situasjon som da vi ble solgt til Mecom i 2006.

- Er det en ideell situasjon å befinne seg i for et stort medieselskap?

- Det vil alltid være en fordel å ha klarhet i forhold til langsiktighet og hva slags type eiere man vil få. Vi vet hvilke eiere vi har og hvilke vi er solgt til. Det opplever vi ikke som problematisk, svarer Finslo.