KOMMENTAR KLASSISK

Edvard Grieg eksponeres for hele verden

Vi er mer glad i komponister som strever.

MYTEOMSPUNNET: Var Edvard Grieg en kunstner som strevde? Kanskje fremføringen av alle hans verker kan gi ny innsikt rundt komponisten. Foto: Foto E. Bieber/ Griegsamlingen, Bergen Offentlige Bibliotek
MYTEOMSPUNNET: Var Edvard Grieg en kunstner som strevde? Kanskje fremføringen av alle hans verker kan gi ny innsikt rundt komponisten. Foto: Foto E. Bieber/ Griegsamlingen, Bergen Offentlige Bibliotek Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Han er Norges desidert mest kjente klassiske komponist. Alle kjenner «Morgenstemning» og «I Dovregubbens Hall», nesten alle har hørt om «Klaverkonsert i a-moll» og «Solveigs sang». Dataspill og reklame gjenbruker disse temaene hele tiden, fordi musikken har stor sprengkraft og gjenkjennelse. Likevel er det myter rundt Edvard Griegs komposisjoner som gjerne kan avlives.

På komponistens 175-årsdag – fredag 15.juni – starter en ny runde «Sakte-TV» på NRK. Denne gang med framføringer av alle komposisjonene Edvard Grieg har laget. Når en komponist blir blottlagt på denne måten, er det mulig å oppleve musikken både med fascinasjon og kritisk tilnærming.

Er den seiglivete myten korrekt? At Grieg er best i de neddempede former og mislyktes med større formater? De lyriske stykkene for klaver ble enorme suksesser, mens operaprosjektet med Bjørnson kollapset og aldri ble fullført. Grieg skrev sin «Symfoni i c-moll» som tenåring, men etter å ha hørt Johan Svendsens symfoni, forsvant troen på egne ferdigheter og partituret fikk påskriften: «Maa aldrig opføres». Dette har fyrt oppunder myten om en kunstner som strevde. Ikke så rart når vi vet at andre berømte komponister skrev symfonier i fleng, en uttrykksform som viste at du dugde som komponist. Griegs ønske om at symfonien aldri måtte fremføres, ble respektert helt til 1981. I dag spilles dette verket med jevne mellomrom over hele verden. Dette er livsfrisk musikk med sterke kvaliteter, selv om komponisten ikke var fornøyd.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer